AirBerlin -lentoyhtiön haasteet Suomessa

Julkaistu 20.8.2011

AirBerlin -lentoyhtiön saaminen lentämään Helsinkiin on ollut hyvin merkittävä asia saavutettavuuden ja uuden hintamielikuvan syntymiseen Saksassa. Käsittääkseni lentoyhtiö on ollut tyytyväinenkin Helsingin lentoihinsa. Itse matkustin viime kevättalvella ko. lentoyhtiöllä Berliiniin ja olin tyytyväinen lentomatkaani.

Viime vuonna Saksan markkinoilla tapahtui juuri Suomen kysynnän kannalta pudotusta. Seurasin eri eurooppalaisiakin tilastoja ja aluksi oletin ongelman olevan Saksan markkinoilla, kunnes sieltä alkoi tihkua tietoa, että matkustus ulkomaille on kasvanut. Niinpä syyn piti olla sitten vetovoimatekijöissä. Matkailun Edistämiskeskuksen Tom Ylkäsen selvitys eri maiden yöpymistilanteista antoikin viitteitä siitä, että Suomi on ollut menettämässä kilpailukykyään. Yöpymiset kasvoivat v. 2010, mutta eivät samassa suhteessa kuin esim. muissa Pohjoismaissa. Mutta se ei antanut täyttä kuvaa juuri Saksan markkinoilta.

Myöhemmin keväällä 2011 tulivat lopulliset yöpymistilastot vuodesta 2010. Silloin se oli tosiasia. Yöpymiset olivat tippuneet Saksan lisäksi myös Alankomaista ja Italiasta. Saksasta sain tietää,, että useat matkanjärjestäjät kokivat Suomen "kadonneen" markkinoilta. Kuluttajamarkkinointi oli ollut viime vuosina olematonta ja se olisi vaikuttanut kysyntään. Varmaan Matkailun Edistämiskeskuksen haasteet pienemmän budjetin kanssa ovat olleet osaltaan vaikuttamassa tähän.

Kuitenkin volyymin ja saavutettavuuden kannalta uutinen AirBerlin:in ahdingosta oli se "viimeinen niitti" saamaan kokonaiskuvaa Saksan lentoliikenteen tilasta ja siitä millainen hintamielikuva ja -sota maassa on ollut käynnissä viime aikoina. AirBerlin ei ole saanut uuden halpalentoyhtiöverotuksen kautta siirrettyä edullisia hintoja mm. Suomen matkoihin. Lentoyhtiön kilpaiiijat kuten Lufthansa ja Finnair ovat korkeimmilla hinnoillaan tyytyneet liikuttamaan kanta-asiakkaitaan ja liikematkustajia, jota ovat edesauttaneet sopivat lentojen lähtö- ja tuloajat. AirBerlin on ehkä enemmän tuottanut vapaa-ajan matkustajia ja tehnyt aktiivisempaa markkinointia juuri tämän asiakassegmentin saamiseksi. Toivottavasti tilanne paranee lentoyhtiön ja Suomen osalta pikaisesti!

 

HS:n artikkeli:  

http://uutiset.msn.hs.fi/talous/artikkeli/Tappiollinen+Air+Berlin+joutuu+perumaan+lentoja/1135268631985

Matkailuartikkeli

Summer Fun Finland Workshop 2020 on siirtynyt toukokuulta elokuulle, uusi päivämäärä on 31.8.2020

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel Consulting Oy on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox Consulting Oy
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä

 

Kotisivut Sivumestari