Hämeenlinnan kansainväinen matkailutulo lähes 3,4 miljoonaa euroa vuonna 2015

Julkaistu 4.1.2017

Hämeenlinnan ulkomaiset matkailuyöpymiset nostivat sen 47 matkailukohteen vertailussa sijalle 33. Se pärjää matkailutulon näkökulmasta melko hyvin. Helsingin ja Heinolan seudun jälkeen se on tähän astisista kohdevertailussa kolmannella sijalla. Matkailutuloa kertyi lähes 3,4 miljoonaa euroa (3,359 €). Hämeenlinnan matkailustrategiassa aikaisemmin panostettiin kotimaan markkinointiin, mutta näillä tuloksilla voisi sanoa, että kohde voisi onnistua tuottamaan parempaa tulosta myös kansainvälisillä markkinoilla. 

TOP 3

Venäjä tuotti parhaimman tuloksen myös Hämeenlinnalle. Matkailutuloa kertyi vuonna 2015 yhteensä 791 856 euroa. Viipymää kertyi keskimäärin tasan kaksi vuorokautta. Ruotsi ylsi lähelle Venäjän tulosta. Matkailutuloa saimme laskettua kertoimella yhteensä 750 244 euroa. Kolmanneksi tuli Viro, jonka rekisteröityneiden saapumisten (majoitusvuorokaudet :/ viipymä rekisteröityneissä majoitusyrityksissä) matkailutulossa päästiin yli puolen miljoonan euron, 510 378 euroa.

Lähimarkkinoita pidetään ehkä itsestään selvyyksinä ja joskus sinne menemättä jättämisiä selitetään markkinoiden kasvun pienillä kasvupotentiaaleilla. Toisaalta ponnnistelut markkinoinnin kannalta ei varsinkaan sosiaalisen median aikakaudella vaadi taloudellisesti suuria satsauksia. Toimenpiteissä painotukset olisivat erityisesti suoraan kuluttajiin kohdistuvia. Jakeluteiden merkitys on vähentynyt, koska a) kuluttajat olettavat tuntevansa naapurimaansa matkailutarjonnan ja b) kohteen saavutettavuus ajallisesti ja määrällisesti on helpompaa.

Muita huomioita Hämeenlinnasta

Viipymä jää keskimäärin 1,8 vuorokauteen ulkomaan markkinoilla, joka voisi viitata siihen, että kohde on kiertomatkailukohde tai läpikulkupaikka tai kohteella ei ole tarjottavaa kuin lyhyaikaisiin viipymisiin. Parhaimman viipymätuloksen toi Yhdysvallat, 2,3 vuorokautta. Toisaalta kotimaan markkinoihin verrattuna viipymä on parempi. Kotimaassa Hämeenlinnan vetovoimatekijät saavat viipymätuloksekseen 1,4 vuorokautta. 

Matkailutulovertailussa 17 markkina-alueen osalta neljänneksi tuli Yhdysvallat (137 514 euroa). USAssa mm. takavuosien Kings Road -teema on edelleen ollut monilla matkanjärjestäjille mukaeltuna ohjelmlistossa. Helsingistä käsin tehdään erilaisia päivän kahden mittaisia retkiä varsinkin ryhmille kesäaikaan. Viides oli yllättäen Tanska (136 097 euroa). Yhtä yksittäistä syytä ei ole tullut eteen, minkä vuoksi tanskalaisia matkailijoita erityisesti saapuisi Hämeenlinnaan. Yksi tärkeä tieto löytyy käyttämästämme matkailutulokertoimesta, joka lähes kaksinkertaistaa matkailutulon Tanskasta kaikkialla Suomessa. Matkailijayöpymisissä Tanska jää jälkeen mm Norjasta. Vuonna 2015 Norjasta saapui Hämeenlinnaan 296 matkailijaa, jotka yöpyivät ja jättivät matkailutuloa 95 608 euroa. Samanaikaisesti Tanskasta saapui 247 matkailijaa, mutta matkailutulo oli suurempi.

Japani ylsi kuudenneksi (134 640 euroa). Myös japanilaisille Hämeenlinna on ollut perinteisesti kiertomatkailukohde niin seniorimatkaajille ryhmissä kuin nuorille naisille FIT-matkustajina. Reitin varrelle jäävät tunnetut lasitehtaat, Hämeenlinan linnarakennus ja Aulangon kulttuurimaisema. Yksi mielenkiintoinen vertailu olisi tehdä vuosien varrella matkailijamäärien ja matkailutulon muutoksista eri kansallisuuksien kohdalla. Samalla voisi laskea julkisen ja yksityisen sektorin panostukset ko. markkinoille. Näillä tuloksilla saataisiin selville, millaisilla panostuksilla on näkyvää muutosta saatu aikaiseksi. Vai onko niillä mitään merkitystä?

Sarjassa seurataan 46 matkailukohdetta Suomessa ja kansainvälisten matkailijoiden jättämää matkailuloa Tilastokeskuksen ja VisitFinlandin tuottamien tilastomuuttujien avulla. Aikaisemmin on esitelty kohteina: Kauhava (46.), Pietarsaari (45.), Iisalmi (44.), Kajaani (43.), Tornio (42.), Pelkosenniemi (41.), Lieksa (40.), Kokkola (39.), Lohja (38.), Seinäjoki (37.), Heinola (36.), Salo (35.), Kalajoki (34.) ja Helsinki (1.). Virolaisten matkustusta Suomeen on esitelty samoilla muuttujilla.

Matkailuartikkeli

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen huomioiminen on hyödyllistä yrityksille

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel Consulting Oy on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox Consulting Oy
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä

 

Kotisivut Sivumestari