Iisalmelaiset matkailuyrittäjät! Nämä matkailumarkkinat vetävät Ylä-Savoon!

Julkaistu 26.11.2016

Aikaisemmin sarjassa olemme käsitelleet matkailutulovaikutuksia:

1. Kauhava

2. Pietarsaari

3. Viron markkinat Suomessa

Iisalmen matkailijamäärät jäivät keväisessä selvityksessä sijalle 44. Vertailussahan oli kyse vuoden 2015 Tilastokeskuksen ilmoittamista yöpymisluvuista. Se jätti taakseen Pietarsaaren ja Kauhavan. Yöpymisiä vertaillessa 17 markkinamaan osalta kahteen edellä mainittuihin kohteisiin jo isompi hyppäys. Matkailutuloa laskiessa käytettiin VisitFinlandin matkailutulon kokonaislukua ja se jaettiin ilmoitetuilla saapumisluvuilla. Se ohjaa tuloksia varsinaisia alueellisia matkailutulolukuja ylöspäin, koska on todennäköisempää matkailijan jättävän osan matkailutulosta reittinsä varrelle saavuttaessaan Iisalmen. Toisaalta luvut asettaa vertailtuvuutensa vuoksi kohteet kansallisuudet samalle viivalle.

Iisalmen matkailuyrittäjät saisivat parhaimmat matkailutuloluvut seuraavista viidestä markkina-alueesta:

1. Venäjä 219 584,00 euroa. Venäjä peittoaa muut markkina-alueet kirkkaasti, joten emme suosittele alueen luopuvan Venäjälle suuntautuvista toimenpiteistä. Päinvastoin suosittelemme tehostavan toimenpiteitä Pietarin talousalueella.               

2. Viro 147 334,00 euroa. Tervetuloa TourEst 2017 messuille! Alle 2000 euron panostus markkinoihin voisi tehdä aluettanne näkyvämmäksi virolaisille matkailijoille. Viron suurin matkailutapahtuma on helmikuussa 2017.

3. Ruotsi 127 160,00 euroa. Iisalmella on yllättävän paljon historiallisia yhteyksiä Ruotsin vallan aikaan ja myös jonkin verran "Juuret-matkailua" Ruotsista alueelle. Tuotteistamista ja markkinointia tehostamalla voisi tehdä lisätulosta naapurimaassa. Laivayhtiöiden merkitystä ei voi missään tapauksessa vähätellä, mutta jo näin kaukana satamista panostaminen yhteistyöhön kiertomatkailun kehittämisen osalta tuottaisi lisäeuroja alueelle.

4. Saksa 72 390,00 euroa. Tuttu markkina-alue monelle suomalaiselle matkailuyritykselle ja -kohteelle. Aktiviteetit, kiertomatkailu, mökkiohjelmat, luontoelämykset ja autenttiset kohteet tuottavat iisalmelaisille yrityksille matkailueuroja. Oletteko mukana ITB-messuilla? Ovatko alueenne yritysten internet-sivut käännetty saksaksi? Oletteko tehneet hakukonemarkkinointia saksankielellä? Tässä ensimmäisiä toimenpide- ehdotuksia saksalaisten määrän kasvattamiseksi.

5. Espanja 40 992,00 euroa. Tämän syksyn Espanjan workshopissa ei ollut edustusta Ylä-Savosta. Ehkä ensi vuonna alkusyksyn workshopissa näemme Iisalmen edustusta Madridissa. Jälleen alle 2500 euron panostuksella tunnettuus paranisi espanjalaisten matkanjärjestäjien keskuudessa. Osallistuminen MeetFinland 2017 - tapahtumaan tammikuussa Matka-messujen yhteydessä 18.1.2017 voisi myös ajaa samaa asiaa. Espanjalaisia matkanjärjestäjiä on osallistumassa tapahtumaan. Katso lisätietoa www.matkaworkshopday2017.com 

17 markkina-alueelta laskemamme matkailutulo Iisalmen alueelle olisi 814 203,00 euroa. Käyttäkää 10% tästä summasta kansainvälisiin markkinoihin kotimaan markkinoiden lisäksi ja tunnettuuden parantuminen parantaisi myös edellytyksiä alueen matkailuyritysten toimintaan. 

 

 

 

 

 

 

Matkailuartikkeli

ToolBox -travel marketing & consulting muuttaa nimeään!

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel marketing & consulting on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox-travel marketing & consulting
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä

 

Kotisivut Sivumestari