Kouvolan kohdalla kannattaa matkailussa ottaa kolme asiaa huomioon: Venäjä, Venäjä ja Venäjä

Julkaistu 24.1.2017

Sarjassamme matkailutulovaikutuksista olemme edenneet Kouvolaan, joka vertailussamme sai sijan 30 yhteensä 46 eri matkailukohteen vertailussa. Kun vertasimme vain kotimaisia ja ulkomaisia yöpymisiä yhteensä, Kouvola oli myös tässä vertailussa 30.. Selvityksellä haluamme osoittaa, että volyymivertailun lisäksi kannattaa kiinnittää myös huomiota, millaista matkailutuloa ko. kansallisuudet tuovat ja mihin matkailutulo ohjautuu. Myös viipymän kehittäminen on näkökulmastamme yhtä merkittävä asia.

Kouvolan kansainvälisistä markkina-alueista Venäjä muodostaa selkeän ykkösen. Kouvolan matkailutulosta venäläisten osuus oli 3 757 744 euroa. Kun sitä vertaa laskelmissamme kaikkien 17 kansainvälisen markkina-alueen yhteiseen matkailutuloon, joka Kouvolan kohdalla oli 5 217 492 euroa, ymmärtää ettei Venäjää kannata jättää markkinointitoimenpiteiden ulkopuolelle. Kokonaistulos on muuten tähän astisista matkailukohteista (17) toiseksi paras heti Helsingin jälkeen. Viipymän kehittäminen olisi painopistealueena tärkeintä, koska se jää Kouvolassa 1,7 vuorokauteen keskimäärin venäläisten kohdalla. 

Ruotsi nousi vertailussamme toiseksi. Naapurimaamme markkinat toivat matkailutuloa Kouvolaan vuonna 2015 yhteensä 425 408 euroa. Myös ruotsalaisten osalta markkinointiviestinnässä voisi pyrkiä kehittämään viipymää, koska keskimäärin ruotsalaiset viihtyivät alueella 1,8 vuorokautta.

Kolmanneksi ylsi Saksa. Sen matkailutulovaikutus oli 237 405 euroa. Määrällisesti saksalaisia käy Kouvolassa melko paljon, mutta rahankäyttö ei ole samaa luokkaa kuin monilla muilla markkinoilla. Saksaan kannattaa panostaa, sillä viipymä alueella ylittää keskimääräisen kansainvälisten matkailijoiden viipymä (2,3 vuorokautta) melko reippaasti. Saksalaiset viettivät Kouvolassa keskimäärin 2,7 vuorokautta!

TOP 4 - 10

  4. Viro                 147 334 euroa

  5. Yhdysvallat      96 473 euroa

  6. Ranska            71 882 euroa

  7. Puola                67 728 euroa

  8. Espanja           61 488 euroa

  9. Iso-Britaania  60 155 euroa

10. Italia                50 535 euroa

Parhaimmista viipymätuloksista vastasivat espanjalaiset ja puolalaiset. Molemmista markkina-alueista viipymä Kouvolassa oli vuonna 2015 keskimäärin 5,3 vuorokautta!! Myös yhdysvaltalaisten (3,1) ja ranskalaisten (3,0) viipymä ylitti kansainvälisten matkailijoiden keskimääräisen viipymän reilusti. 

Sarjassa seurataan 46 matkailukohdetta Suomessa ja kansainvälisten matkailijoiden jättämää matkailuloa Tilastokeskuksen ja VisitFinlandin tuottamien tilastomuuttujien avulla. Aikaisemmin on esitelty kohteina: Kauhava (46.), Pietarsaari (45.), Iisalmi (44.), Kajaani (43.), Tornio (42.), Pelkosenniemi (41.), Lieksa (40.), Kokkola (39.), Lohja (38.), Seinäjoki (37.), Heinola (36.), Salo (35.), Kalajoki (34.), Hämeenlinna (33.), Kemi (32.), Salla (31.) ja Helsinki (1.).  
Kansallisuuksista olemme aikaisemmin käsitelleet eteläkorealaisten ja virolaisten matkustusta Suomeen samoilla muuttujilla.
Matkailuartikkeli

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen huomioiminen on hyödyllistä yrityksille

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel Consulting Oy on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox Consulting Oy
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä

 

Kotisivut Sivumestari