Etelä-Eurooppa

Etelä-Eurooppa

Etelä-Eurooppa on mielenkiintoinen markkina-alue ja se tarjoaakin lukuisia mahdollisuuksia Suomen markkinoimiseksi matkailualueena. Keskitymme lähinnä Espanjan, Italian ja Ranskan markkinoihin, mutta myös Kreikka ja Portugali ovat mielenkiintoisia - taloudellisesta tilanteestaan huolimatta.
 

Espanja ja Portugali

Espanjassa erottuvat Helsinki ja Lappi matkanjärjestäjien myyntitarjonnasta. Ne ovat selkeästi myös matkan pääkohde, eivät pelkästään osa laajempaa Suomen tai Pohjoismaan kiertomatkaohjelmaa. Markkinoilla myy sekä eksoottinen talvi että tärkein sesonki - kesä. Suurimmat asiakasryhmät tulevat Kataloniasta (Barcelona) ja Madridista. Finnairilla on Suomeen suorat lennot Barcelonasta ja Madridista. SAS:lla on suora lento Barcelonasta. Sillä on jatkolentojen kautta yhteydet myös Helsinkiin. Lentoyhtiöllä on lisäksi laajempi lentokenttäverkosto Espanjassa; mm. Bilbao, Valencia ja Malaga.

Portugalissa taloudellisen kasvun odotetaan lähtevän vähitellen nousuun globaalin taloustilanteen kehittyessä ja kotimaisen kysynnän lisääntyessä. Viimeaikaiset positiiviset yllätykset koskien BKT:a, työllisyyttä ja vientiä saattavat merkitä, että tointuminen tapahtuu odotettua nopeammin, joskin kehitys on edelleen haurasta. Työttömien määrän uskotaan pienenevän asteittain. Taloudellinen velttous on ja pysyy merkittävänä kun taas inflaatio on puolestaan alhainen. Riski näyttäisi pikemminkin olevan deflaatio, mikä osaltaan vaikeuttaisi velan pienenemistä. 

MATKAILU

Portugalin markkinat ovat hyvin riippuvaisia siihen, millaiset kulkuyhteydet heillä on saatavilla pohjoismaihin. Espanjan päämarkkina-alueet ovat Barcelona (Katalonia) sekä Suur-Madridin alue. Tähän asti Katalonia on lukujen perusteella ollut tärkein markkina-alue. Talous on vaikuttanut olennaisesti espanjalaisten matkailijoiden lukumäärään.
 

SUOSITTELEMME

  • Myyntivierailut kohdemarkkinamaassa erityisesti matkanjärjestäjien keskuuteen 
  • Mediatilaisuudet esim. eri messutapahtumien yhteydessä
  • Kampanjat matkanjärjestäjien ja ns. online-matkanjärjestäjien (espanjalaiset) kanssa 
  • FAM- ja mediavierailut Suomessa
     

TOIMENPITEITÄ 2017

Myyntikäynnit
Myyntikäynnit tärkeimmissä kaupungeissa (Madrid, Barcelona, Lissabon, mahdollisesti myös Bilbao ja Valencia), joissa vieraillaan Suomeen matkoja tuottavien, tai niitä harkitsevien matkanjärjestäjien kanssa.
Hinta:
1 200€ + alv 24% / 3 vierailua / päivä 
Neljännestä tapaamisesta alkaen 350€ + alv 24%
Hinta sisältää: Järjestelyt ( 3-6 matkanjärjestäjää päivässä), isännöinti käynneillä, tulkkaus tarvittaessa
Hinta ei sisällä: Matkakulut, majoitus, ruokailut
 

Tuotekehitys- ja FAM Trip –projekti
2-vaiheinen projekti tarkoituksena kehittää matkailualueen tuotteita markkina-alueen tarpeisiin ja löytää tuotteille sitoutuneet myyjät.
1) Site inspection ToolBoxin edustajan johdolla, alueen tuotteiden arviointi, markkinoille sopivien tuotteiden valinta ja tarvittava sparraus tuotekehityksen näkökulmasta.
2) Kutsun valmistelu, lähettäminen ja seuranta; FAM Tripin isännöinti, seuranta matkan jälkeen. Kutsu lähetetään päätöksentekijöille valittujen matkanjärjestäjien joukossa.
Hinta: 5 500€ + alv 24% (4 + 4 päivää, väh. 4 matkanjärjestäjää, 1-3 aluetta / kohdetta)
Hinta sisältää: Kts. ylläoleva kuvaus. ToolBoxin edustajan matkakustannukset (lähtömaasta saapumispaikkakunnalle Suomeen ja takaisin) sisältyvät hintaan kohdassa 1.
Hinta ei sisällä: Matkakulut, majoitus, ruokailu, ohjelman suunnittelu
 

Baltic Sea Workshop, Madrid 2017 (sekä vuonna 2018)
B2B tapahtuma kohdistuen Espanjan markkinoihin. Tapahtumaan kutsutaan n. 40 espanjalaista ostajaa erityisesti Madridin ja Barcelonan alueelta. Kyseessä on tapahtuma, joka järjestetään ensi kertaa Baltian maissa, pohjoismaissa sekä Venäjällä toimiville matkailualan myyjille.
Aika: 27.09.2017
Paikka: Madrid, Espanja
Hinta:
900€ + alv 24% / osallistuja / jaettu pöytä toisen yrityksen kanssa
1 300€ + alv 24% / osallistuja / oma pöytä
1 700€ + alv 24% / 2 yrityksen osallistujaa / oma pöytä
Hinta sisältää: Tapahtumajärjestelyt, tapahtumamanuaali, lounas ja virvokkeet workshopin aikana
Hinta ei sisällä: Matka- ja majoituskustannukset, materiaalikuljetukset  
Majoitus: Tapahtumaa varten varattu kiintiö keskustassa sijaitsevasta hotellista. Valittavat DSU tai kahden hengen huone kahdelle hengelle. Hinta sisältää aamiaisen.
Ohjelma: klo 11.00 – 18.00 workshop, lounas klo 14.00        
Ilmoittautuminen: 30.8.2017 mennessä

 

Yhteistyökumppanimme Espanjassa ja Portugalissa sekä Latinalaisessa Amerikassa:

Sami Auvinen

                                  

Italia

Toiminnan painopiste on edelleen Pohjois-Italiassa, jossa potentiaali on suurin. Keski- ja Etelä-Italian muutamat matkatoimistot on syytä pitää kontaktien osalta toiminnassa mukana. Lehdistötyön merkitys Italiassa on edelleen hyvin tärkeä kysynnän luojana. Italian talous on elpymässä, joka mahdollistaa italialaisten matkustamisen ulkomaille.

SUOSITTELEMME

  • Myyntivierailut kohdemarkkinamaassa erityisesti matkanjärjestäjien keskuuteen 
  • Mediatilaisuudet esim. eri messutapahtumien yhteydessä
  • Workshopit ja myyntitilaisuudet matkailualan ammattilaisille
  • Kampanjat sekä matkanjärjestäjien että ns. online-matkanjärjestäjien (italialaiset) kanssa  
  • Cross marketing
  • Kampanjaa sosiaalisessa mediassa
  • FAM- ja mediavierailut Suomessa
     

TOIMENPITEITÄ  2017 - 2018

Baltic Sea Workshop for travel trade, Milano 2018
1 päivän B2B-tapahtuma Milanossa. Mukana noin 25 italialaista ostajaa: matkanjärjestäjiä, suurimpia agentteja, incentive house-toimistoja.
Ajankohta: Lokakuu 2018
Paikka: Milanon keskusta
Hinta: 1 300€ + alv 24%
Hinta sisältää: Oma myyntipöytä, Buyers Manual, internetyhteys
Hinta ei sisällä: Matkakulut, ruokailu
Ilmoittautuminen: 
30.8.2018 mennessä. Ilmoittautuminen tapahtuu tällä sivulla olevan Ilmoittaudu-linkin kautta.
Huom: 8 - 20 suomalaista myyjää tarvitaan mukaan tilaisuuden toteuttamiseksi
 

TTG Rimini -messut 2017
Italian tärkeimmät B2B-messut, jotka järjestetään Riminillä tulevana syksynä 51. kerran. Lukuja: 50 000 ammattilaisvierailijaa, yli 1 000 näytteilleasettajaa, 2 400 yritystä yli 100 maasta.
Ajankohta: 12. - 14.10.2017
Paikka: Rimini, messukeskus
Hinta:
2 650€ + alv 24% / yritys / jaettu pöytä, vähintään 2 yritystä 
3 800€ + alv 24% / yritys / oma pöytä
Hinta sisältää: Jaetun pöydän toisen suomalaisen yrityksen kanssa Itämeren maiden osastolla, osallistumisen yhteiseen illalliseen, edustajamme isännöinnin ja tuen messujen aikana.                  
Hinta ei sisällä: Matka- ja majoituskulut, ruokailut
Ilmoittautuminen: 30.8.2017 mennessä
 

Baltic Sea Workshop, Rooma 2018
Yhden päivän tapahtuma Rooman keskustassa. Ainutlaatuinen tapahtuma, jossa suomalainen, italialainen matkailuelinkeino, lehdistö, Suomen suurlähetystö, Suomen elokuvateollisuus sekä yleisö kohtaavat.

B2B: Rome Workshop on B2B-tapahtuma, jossa yritykselläsi on mahdollisuus tavata matkanjärjestäjiä.
B2C: Nordic Film Fest on neljän päivän elokuvafestivaali, joka järjestetään yhteistyössä Pohjoismaiden suurlähetystöjen kesken. Edellisellä kerralla 3 000 kävijää, yleisölle ilmainen sisäänpääsy. Elokuvaohjaajat, lehdistö ja matkailuelinkeino osallistuvat yhdessä avajaistilaisuuteen.

Esitejakelu elokuvafestivaalin aikana sisältyy osallistumishintaan. Myös muuta markkinointimateriaalia on mahdollisuus pitää esillä.

Ajankohta: Huhtikuu 2018
Paikka: Rooma
Hinta: 1 300€ + alv 24% / yritys
Hinta sisältää: Myyntipöytä, Buyers Manual, internetyhteys
Hinta ei sisällä: Matka- ja majoituskulut, ruokailu
Ilmoittautuminen: 28.2.2018 mennessä
 

Roadshow't ja myynninedistämistilaisuudet
Tilauksesta.
 

Kuluttajakampanjat
Online ja offline -tuotekampanjat
Markkinointikampanjat
 

Mediayhteistyö
FAM-kiertueet, lehdistömatkat, lehdistötilaisuudet
 

Konsultointi
Sekä tuotekehittelyssä, myynnissä että markkinoinnissa
 

Markkinointimateriaalien persoonallinen toteutus

 

Yhteistyökumppanimme Italiassa:

Markit Oy, Mari Hongisto sekä Italian Trade Connections

 

Ranska

Talvimatkailussa Helsinki on osa suurempaa kiertomatkailupakettia, jossa usein mukana Lappi, Kainuu, Pietari tai Pohjoismaat. Pohjois-Suomesta löytyy muutamia ”vain ranskalaisille” suunnattuja lomakyliä, jotka ovat melko suosittuja. Lennot ovat ranskalaisille kalliita Helsingin kilpailijoihin nähden. Kuitenkin hintamielikuva Suomesta on haasteellinen, jos saavutettavuus on yhden tai useamman välilaskun kautta mahdollista. Ranskalaisten viipymä on erittäin hyvä verrattuna moniin muihin eurooppalaisiin markkinoihin.
 

SUOSITTELEMME

  • Myyntivierailut kohdemarkkinamaassa erityisesti matkanjärjestäjien keskuuteen 
  • Media- ja PR-tilaisuudet esim. eri messutapahtumien yhteydessä
  • Kampanjat matkanjärjestäjien ja ns. online-matkanjärjestäjien (ranskalaiset) kanssa 
  • Cross-marketing
  • Kampanjat sosiaalisessa mediassa
  • FAM- ja mediavierailut Suomessa
     

TOIMENPITEITÄ 2017

Teemme Ranskassa räätälöidysti toimenpiteitä lähinnä Ranskan altaan eli Suur-Pariisin alueella. Ranskassa tuotamme tapahtumana luksusmatkailuun räätälöidyn tapahtuman, joka kuitenkin on monikansallinen tilaisuus.

International Luxury Travel Market, Cannes 2017
Cannesin Palais des Festivals et des Congresissa järjestettävä International Luxury Travel Market on ainutlaatuinen tilaisuus kohdata maailman johtavat luksusmatkailutuotteiden ostajat.
Neljän päivän ajan yli 1400 VIP-ostajaa tapaa luksusmatkailutuotteiden myyjiä ympäri maailmaa: Myyjistä 41% tulee Euroopasta, 31% Amerikoista, 24% Aasiasta, Venäjältä ja IVY-maista, 4% Afrikasta ja Lähi-Idästä (vuoden 2013 tilasto). Ohjemaan mahtuu myös runsaasti verkostoitumistilaisuuksia ja koulutusseminaareja.
ILTM perustuu etukäteen sovittuihin tapaamisiin, joihin vaikuttavat niin myyjien kuin ostajienkin toiveet. Tapaamisia on korkeimmillaan 52, jokainen kestoltaan 20 minuuttia.
Ajankohta: 4. - 7.12.2017
Paikka: Palais des Festivals et des Congres, Cannes
Hinta: 12 500€ + alv 24%
Hinta sisältää: 4 yrityksen messuosasto (18 neliötä), rahti, ToolBoxin edustajan mukanaolo
Hinta ei sisällä: Matkakulut, ruokailut
Ilmoittautuminen: office [at] toolboxtravel.fi
Huom: Minimimäärä tilaisuuden toteuttamiseksi on 4 yritystä
 

Lisätietoja: office [at] toolboxtravel.fi

 

Kuva: Visit Helsinki kuvapankki 

Matkailuartikkeli

Free Webinar about Australian outbound market 4.10.2017

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel marketing & consulting on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox-travel marketing & consulting
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä