Itä-Eurooppa

Itä-Eurooppa

Itä-Euroopassa mielenkiintomme on lähinnä Puolassa ja Ukrainassa. Suomalaisille yrityksille on jonkin verran tuttuja myös Balkanin niemimaalla olevat maat kuten Kroatia ja Slovenia. Myös Unkari ja Tshekin tasavalta ovat seurattavia markkinoita.

 

Puola

Poiketen muista EU-maista ja Euroopasta yleensä, Puolan talous ei ole kohdannut samalla tavalla taantumaa. Syinä tähän ovat Puolan viennin pieni osuus BKT:sta, perinteisesti matalalla olevat korot, melko suuret kotimarkkinat, yksityisen sektorin perinteisesti alhainen velkataakka, tuloveroprosenttien alentaminen sekä EU:n tukihankkeet Puolassa.

Puolan matkailun mielenkiinto liittyy kolmeen tärkeään seikkaan:

  1. Mittava markkina-alue väestöllisesti. Yli 38 miljoonan väestö muodostaa tärkeän potentiaalin
  2. Saavutettavuus on varsin hyvä. Via Baltican tieverkosto on parantunut ja mahdollistaa kiertomatkailun Suomeen. Lentoliikenne on keskittynyt lähinnä Helsinkiin ja Turkuun. Finnairin, Air Balticin sekä LOT:in (Puolan kansallinen lentoyhtiö). Wizz Air on puolalainen halpalentoyhtiö, jolla on viisi (5) viikottaista lentovuoroa Turkuun. Osittain asiakkaat ovat puolalaisia työmatkustajia, mutta osa käyttää tätä halpaa reittiä matkustaakseen vapaa-ajalla Suomeen.
  3. Suomeen on tullut perinteisesti myös liikematkustukseen liitettävää ”halpa-incentive-matkailijaa”, joille jo Suomeen tuleva risteilylaivaliikenne Virosta ja Ruotsista on ollut tärkeä matkakokemus. Matkailijoita on riittänyt sekä Etelä-Suomen matkailukeskuskuksiin että myös Lappiin.

Yöpymisiä kertyi Suomeen vuonna 2014 Puolasta yhteensä 79078.  Viipymä huomioiden puolalaisten matkailijoiden määrä ylitti 32 000 ja kasvua tuli yli 19 %-yksikköä. Viipymä oli ko. vuonna varsin hyvä eli puolalainen vietti aikaa Suomessa keskimäärin 2,4 vuorokautta. Puolasta saapuneet yöpymiset kasvoivat verrattuna edelliseen vuoteen 19,5 %. Puolalaisten yöpymiset keskittyvät pääkaupunkiseudulle sekä Turkuun, Porin seudulle, Tampereelle, Järvi-Suomen alueelle sekä Lappiin. Puolan markkinat ovat olleet mm. Helsingille markkinoihin ja markkinointiponnisteluihin nähden merkittävät. Yöpymisiä on ollut viime vuosikymmenen aikana vaihtelevasti 20 000 – 30 000 yöpymisen välillä. Kotka-Haminan seudulla puolalaiset olivat toiseksi merkittävin ulkomaalaisten yöpymisten kansallisuus heti venäläisten jälkeen vuonna 2014 (2036 yöpymistä yhteensä). 

 

SUOSITTELEMME

  • Myyntivierailut kohdemarkkinamaassa erityisesti matkanjärjestäjien keskuuteen 
  • Media- ja PR-tilaisuudet esim. eri messutapahtumien yhteydessä
  • Kampanjat matkanjärjestäjien kanssa 
  • FAM- ja mediavierailut Suomessa

 

Toimenpiteitä Puolaan 2017 - 2018

Matkailutoimittajatilaisuus

Tilaisuus järjestetään Varsovassa ja kutsumme paikalle 20 - 30 paikallista matkailutoimittajaa. Tilaisuus juonnetaan puolaksi ja englanniksi. Yrityksen edustajan esitys voi olla englanniksi. Tapahtumassa on tarjoilu.

Hinta: 1 990€ + alv 24% / yritys

Ilmoittautuminen: viimeinen ilmoittautuminen valitusta päivämäärästä kuukautta aikaisemmin.

 

Joulupukki-tapahtumat Puolassa

Kohderyhmänä B2C-tilaisuudessa lapsiperheet ja . Joulupukin vierailun yhteydessä järjestettävä B2B-tilaisuus, jonne on kutsuttu alueen Suomen kunniakonsulin toimesta alueen matkailutoimijoita, toimittajia sekä sidosryhmien edustajia. Yritys voi osallistua yhdestä viiteen kaupunkitapahtumaan. Paikkakunnat ovat: Varsova, Poznan, Niepolomice (Krakova), Wroclaw ja Lodz. Tapahtumaan voi osallistua 1 – 10 matkailuyritystä.

Hinta: 500€ + alv 24% / kaupunki / osallistuva yritys

 

TV-ohjelma matkailukohteesta

Etsimme matkailukohteita Suomesta. Kohderyhmänä ovat lapsiperheet ja nuoret aikuiset. TV-ohjelman kesto on 15 minuuttia ja se on makasiinityyppinen ohjelmasarja Pohjoismaista. Yksi ohjelma sisältää 3 eri teemaa tai matkailukohdetta.

Hinta: alkaen 4 500€ + alv 24%

 

Matkatoimisto- ja mediavierailut matkailukohteeseen Suomessa

Toimittajavierailu matkailukohteessa ja artikkeli syksyn 2015 – kevät 2016 aikana. Etukäteen mahdollisuus valita printtijulkaisu, johon artikkeli tehdään. Valittavana eri aktiviteetteja kuten esim. liikunta, kalastus tai muut harrastukset. Perhejulkaisut tai aikakauslehdet vaihtoehtoisesti. Printtituotannon osalta kysymyksessä on usein maksulliset artikkelit.

Hinta: alkaen 3 000€ + alv 24%

 

Gazeta Wyborcza

Gazeta Wyborcza on Puolan suurin sanomalehti ja muistuttaa Helsingin Sanomia. Lehdellä on päivittäin yli 180 000 lukijaa. Kampanjassamme 1- tai 4-sivun artikkeli käsittää lehden jakelun Puolan suurimmissa kaupungeissa Varsovassa, Gdanskissa, Krakovassa ja Poznanissa. Tarjoamme 1-sivun tai 4-sivun artikkelikokonaisuutta.

Hinta: 1 sivu 8 950€ + alv 24% ja 4 sivua 19 000€ + alv 24%

Ilmoittautuminen: viimeinen ilmoittautuminen valitusta päivämäärästä kuukautta aikaisemmin.

 

Gazeta Wyborcza -internetkampanja

Gazeta Wyborczalla on suositut internet-sivut, jotka on jaettu neljään omaan paikallissivustoon. Tuotamme artikkelikampanjan viikon ajaksi seuraavilla paikallisilla sivustoilla: www.warszawa.gazeta.pl, www.trojmiasto.gazeta.pl, www.krakow.gazeta.pl ja www.poznan.gazeta.pl. Artikkelien lukemista tehostetaan bannerikampanjalla viikon ajan. Bannerinäkymä yhteensä 70 000 kpl.

Hinta: 6 750€ + alv 24%

Ilmoittautuminen: viimeinen ilmoittautuminen valitusta päivämäärästä kuukautta aikaisemmin,

 

Muut mediat

Kalastusmatkailuartikkelit ”Wedkarski Siwat” -lehdessä, 1 sivun artikkeli. Toteutukset ovat ns. toimituksellisia artikkeleita. Voimme hyödyntää matkailualueen ja –yrityksen omia kirjoituksia sekä kuvia. Matkailuliite ”Odkryj Europe”, 1 – 4 sivun artikkelit. Toteutukset ovat ns. toimituksellisia artikkeleita. Voimme hyödyntää matkailualueen ja –yrityksen omia kirjoituksia sekä kuvia.

Hinta: alkaen 1500€ + alv 24%

Ilmoittautuminen: viimeinen ilmoittautuminen valitusta päivämäärästä kuukautta aikaisemmin.

 

Käännöstyöt puolaksi

Käännöstyön hinta suomesta puolankielelle on 3,8€/suomenkielisen lähtötekstin rivi (rivi = 60 lyöntiä) + alv. 24%. Tekstin määrä sovitaan työn tilaajan kanssa. Oikoluku alkaen 50€.

 

Lisätiedot: office [at] toolboxtravel.fi

Matkailuartikkeli

Suomen kansainvälisen matkailun voittajat ja häviäjät vuoden 2017 alkukausi

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel marketing & consulting on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox-travel marketing & consulting
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä