Keski-Eurooppa

Suomeen on perinteisesti tullut paljon saksalaisia matkailijoita. Tilanne ei ole muuttunut viimeisinä vuosina ja monilla matkailualueilla sekä yrityksillä onkin kontakteja ko. markkina-alueelle. Markkinointi ja myynti ovat tulleet haasteellisemmaksi tuotteistamistarpeita unohtamatta. Sveitsi on myös mielenkiintoinen markkina ja siellä on muutamia ns. ulkosuomalaisten perustamia matkatoimistoja. Itävaltaan tuotamme markkinointitoimenpiteitä räätälöidysti ja usein yhdistettynä Saksassa ja Sveitsissä toteuttaviin toimenpiteisiin.

Saksa

Saksan talous ohjaa Euroopan taloutta vielä uuteen nousuun, mikäli talouden ennusteita tarkastelee esim. yksityisen sektorin kulutuksen mukaan. Toisaalta BKT tekisi pienen positiivisen tuloksen (+0,2 %), joka on huomattavasti parempi tilanne kuin vuoden 2009 –6 % tippuminen. Työttömyys jatkaa nousuaan tästä huolimatta,  ollen noin 8 - 9 %. 

Saksan suurimmat matkanjärjestäjät ovat: TUI (Wolters Reisen), Thomas Cook, REWE Touristik, alltours, Öger Tours, FTI. Kaikilla edellä olevilla matkanjärjestäjillä on omat matkatoimistot. Suomi-asiantuntijoita on noin 30. Jakeluteiden osalta matkanjärjestäjät edelleen muodostavat rakennelman huipun. Niiden alapuolella ovat matkatoimistot, online-matkatoimistot ja viime vuoden uutuutena supermarketit kuten LIDL. Näiden kolmen toimijan kautta ollaan yhteydessä suoraan kuluttajiin.  

Lentoyhteyksien osalta valinnanvaraa on: Lufthansa, Finnair, SAS/Blue1, Air Berlin ja Germanwings. Laivayhtiöiden osalta yhteydet ovat Finlinesin varassa. 

SUOSITTELEMME
  • Seminaari saksankielisten markkinoiden ymmärtämiseen -> tuotekehitys
  • Myyntivierailut matkanjärjestäjien ja matkatoimistojen luokse Saksassa ja Sveitsissä
  • Vierailujen järjestäminen Suomessa niin medialle kuin matkatoimisto- ja matkanjärjestäjävirkailijoille
  • Cross-marketing -tapahtumat
  • Markkinointikampanjat
  • Uutiskirjeet matkanjärjestäjille

TOIMENPITEITÄ  2017 - 2018

Tuotekehitysmatka
4 päivän Site inspection-matka, joka sisältää tuotteiden arvioinnin, tuotteiden valinnan saksankielisille markkinoille, saksankielisten markkinoiden katselmuksen ja ehdotuksen räätälöidyistä markkinointitoimenpiteistä. Enintään 3 aluetta voi jakaa kustannuksen keskenään. Voidaan yhdistää palveluun “FAM Trip”.
Hinta: 3 600€ + alv 24%
Hinta sisältää: 4 päivän site inspection-matka, joka sisältää tuotteiden arvioinnin, tuotteiden valinnan saksankielisille markkinoille, saksankielisten markkinoiden katselmuksen ja ehdotuksen räätälöidyistä markkinointitoimenpiteistä.
Hinta ei sisällä: matkakulut, majoitus, ruokailu
Ajankohta: koko vuosi

FAM Trip (MICE ja vapaa-ajanmatkailu)
Voidaan yhdistää palveluun “Tuotekehitysmatka” sekä ”Näkyvyyden ja konversion kehittäminen (matkailualueille)”.
Reitti sovitaan etukäteen ohjelmaan osallistuvien yritysten kanssa. Hinta koskee korkeintaan 4 päivän tutustumismatkoja Suomeen. Pidemmistä matkoista veloitetaan lisämaksu.
Hinta: 1 800€ + alv 24% (vähintään 4 yrityksen osallistuminen)
Hinta sisältää: reittisuunnittelu, kutsujen lähetys ja seuranta, matkanjohtajuus ja matkanjohtajan matkat Saksasta ensimmäiseen saapumispaikkaan Suomessa.
Hinta ei sisällä: matkanjärjestäjien matkakulut Suomeen ja takaisin, matkakustannukset Suomessa, majoitus, ohjelma, ruokailu
Ajankohta: koko vuosi

Näkyvyyden ja konversion kehittäminen (matkailualueille)
Voidaan yhdistää palveluun “Tuotekehitysmatka” sekä ”FAM Trip”.
USP’n (Unique Selling Point) määritteleminen yhdessä saksankielisille markkinoille. Markkinointimateriaalin kirjallinen arviointi (printti ja verkko) saksankielisten markkinoiden näkökulmasta. Markkinointistrategian ja markkinointimateriaalin hienosäätö ja soveltaminen yhteistyössä yrityksen/matkailualueen kanssa. Enintään 3 matkailualuetta kerrallaan voi osallistua ja jakaa palvelun kustannukset.
Hinta: 3 600€ + alv 24%
Hinta sisältää: USP’n (Unique Selling Point) määritteleminen yhdessä saksankielisille markkinoille. Markkinointimateriaalin kirjallinen arviointi (printti ja verkko) saksankielisten markkinoiden näkökulmasta. Markkinointistrategian ja markkinointimateriaalin hienosäätö ja soveltaminen yhteistyössä yrityksen/matkailualueen kanssa.
Hinta ei sisällä: mahdolliset matka- tai muut kustannukset
Ajankohta: koko vuosi

Roadshow/Workshop (MICE ja vapaa-ajanmatkustus)
Tilaisuus voi olla joko lounas- tai illallistapahtuma Saksan tai Sveitsin tärkeimmissä kaupungeissa. Vapaa-ajan matkustus ja MICE sektoreille. Odotettu osallistujamäärä: 25-30 saksalaista tai sveitsiläistä matkanjärjestäjää + ammattilehdistö.
Hinta: 1 100€ + alv 24 % / Saksassa, 1 200 € + alv 24 % / Sveitsissä (vähintään 7 yrityksen osallistuminen)
Hinta sisältää: järjestelyt, paikan valinta, tekniset välineet, tarjoilut tapahtuman aikana
Ajankohta: kevät ja syksy
Huom: Toteutus vaatii vähintään 7 suomalaisen yrityksen osallistumisen.

Myyntikäynnit (MICE ja vapaa-ajanmatkustus)

Vähintään 3 päivän myyntikäynnit Saksassa ja Sveitsissä. Enintään 3 yritystä voi jakaa kustannukset keskenään.
Hinta:  4 800€ + alv 24%
Hinta sisältää: järjestelyt, isännöinti
Hinta ei sisällä: osallistuvien yritysten ja isännän matkakulut

Sähköinen uutiskirje matkanjärjestäjille
Säännöllinen yhteydenpito matkailukenttään on oleellisen tärkeää hyvien suhteiden ylläpitämiseksi. Tarjoamme saksankielisille matkanjärjestäjille säännöllisesti lähetettävän sähköisen uutiskirjeen. Se sisältäää relevanttia  myynti- ja markkinointitietoa alueestasi tai tuotteestasi. Suosittelemme kirjeen lähettämistä 3-4 kertaa vuodessa. Logo ja nettisivut sisällytetään. Huomioithan, että uutiskirjeen sisältö pitää toimittaa joko englanniksi tai saksaksi.
Hinta: 1 150€ + alv 24 %
Hinta sisältää: käännös, stilisointi, kuvien valinta, lähettäminen, seurantaraportti
Ajankohta: ympäri vuoden

Finnland-Rundreisen.com Campaign 2017 - 2018
Rundreisen –kampanjan tarkoituksena on markkinoida Suomea vetovoimaisena kiertomatkakohteena Keski-Euroopan markkinoilla. Kaupungeilla, matkailualueilla ja -kohteilla on mahdollisuus ostaa erilaisia paketteja, joilla saa 12 kuukauden näkyvyyden www.finnland-rundreisen.com –sivustolla. Kts. lisätietoa ToolBoxin sivuilla Markkinointi / Teemapohjaiset kampanjat / Kesän Outdoor -kampanjat.

Hinta:

  • Destination Premium Package: 6 000€ + alv24%
    Matkailukohteen/alueen näkyvyys. Top 10 nähtävyydet, top 10 kuvat, top 10 majoituskohdetta, top 10 ruokapaikkaa, top 10 aktiviteetit. Karttakoordinaatit, yhteystiedot, linkit, sosiaalisen median integrointi. 1 - 40 tuotekorttia yritykselle (kuvat, tekstit, kartat ja yhteystiedot).
  • Company Premium Package: 4 000€ + alv 24%
    Yrityksen näkyvyys, top 10 aktiviteetit/palvelut, top 10 kuvat. Karttakoordinaatit, yhteystiedot, linkit, sosiaalisen median integrointi. 1 - 40 tuotekorttia yritykselle (kuvat, tekstit, kartat ja yhteystiedot).
  • Power Package: 3 000€ + alv 24%
    Huippunäkyvyys, Destination tai Company Packagen lisäksi tuotenostoja etusivulla, 1 banneripaikka etusivulla, tuotenostoja sosiaalisessa mediassa (Facebook, Twitter, Pinterest), edellyttää Destination tai Company Packagen oston.
  • Roundtrip Package: 4 000€ + alv 24%
    Kiertomatkapaketin näkyvyys, karttanäkyvyys, top 10 kuvat, yksityiskohtainen reittikuvaus. Karttakoordinaatit, yhteystiedot, linkit, sosiaalisen median integrointi. Oma alasivu ja kartta sekä 1 tuotekortti (kuvat, tekstit, kartat ja yhteystiedot).
  • Round Trip Add On: 1 000€ + alv 24 % Yrityksen näkyvyys kiertomatkassa = 1 tuotekortti yritykselle (kuvat, tekstit, kartta ja yhteystiedot). Edellyttää alueen/alueiden Round Trip Packagen.
  • Destination Basic Package; 1 900€ + alv 24% Alueen perusnäkyvyys. 1 tuotekortti alueelle (kuvat, tekstit, kartta ja yhteystiedot).
  • Company Basic Package: 1 500€ + alv 24 % Yrityksen perusnäkyvyys. 1 tuotekortti yrityksestä (kuvat, tekstit, kartta ja yhteystiedot).

Sveitsi

Markkinoinnin kohderyhmät ovat nuoret aikuiset ja vanhemmat pariskunnat. Panostamme perhematkailuun, sillä kaikista Suomeen matkustavista sveitsiläisistä 39 % on lapsiperheitä.  

Markkinointi on tuottanut enemmän tulosta saksankielisellä alueella kuin esim. italian ja ranskankielisillä alueilla. Kaikista sveitsiläisten tekemistä matkoista (yli 13 miljoonaa) n. 70 000 suuntautuu Suomeen, joka tarkoittaa n. 0.54 % markkinaosuutta. Jos näistä erottaa vapaa-ajan matkat, niin suhteet ovat yli 9 miljoonaa, 36 000 ja 0.38 %. Talvisesonki sisältää enemmän aktiviteetteja, kun taas kesällä matkaohjelma keskittyy enemmän kulttuurikohteisiin. 

SUOSITTELEMME
  • Myyntivierailut matkanjärjestäjien ja matkatoimistojen luokse Sveitsissä
  • Media- ja PR-tapahtumat Saksassa
  • Vierailujen järjestäminen Suomessa niin medialle kuin matkatoimisto- ja matkanjärjestäjävierailijoille
  • Cross-marketing -tapahtumat

 

Yhteistyökumppanimme saksankielisillä markkinoilla:

Destination to market, Nordic Marketing

 

Kuva: Visit Helsingin kuvapankki

Matkailuartikkeli

Suomen kansainvälisen matkailun voittajat ja häviäjät vuoden 2017 alkukausi

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel marketing & consulting on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox-travel marketing & consulting
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä