Yksittäiselle matkailijalle (FIT)

Yksittäiselle matkailijalle (FIT)

Kansainväliset trendit osoittavat siirtymistä yhä voimakkaammin ryhmämatkailusta yksittäisiin matkailijoihin (FIT = free independent traveller). Painotukset ovat nuorissa aikuisissa sekä +50-vuotiaissa pariskunnissa. Ensimmäisen ryhmän markkinointi sisältää sekä imagomarkkinointia että tuotemarkkinointia varsinkin hyöydyntäen sähköistä markkinointia ja ns. on-line matkanjärjestäjien kautta tapahtuvaa tuotemyyntiä. Jälkimmäiset käyttävät enemmän perinteisiä jakelukanavia.

Matkustusajankohta keskittyy pääasiassa loma-ajankohtiin, varsinkin kesäkuukausille. Toinen ajankohta ovat pitkät viikonloput torstain ja maanantain välisenä aikana.

Markkina-alueiltamme löytyy myös perinteisiä matkanjärjestäjiä ja varsinkin matkatoimistoja, jotka myyvät yksittäisille matkailijoille matkapaketteja. Lyhytlomiin sisältyy pääasiallisesti lento ja majoitus. Osa kuluttajista haluaa ostaa muut palvelut itse kohteessa, toiset taas haluavat valita nämä palvelut jo etukäteen ns. dynaamisen paketoinnin kautta. Lyhytlomissa erityisesti kaupunkilomat ovat kasvava teema.

Perinteisten matkanjärjestäjien kanssa on hyvä huomioida markkinoinnin sykli ja olla myös kärsivällinen. Joskus voi kestää vuosia päästä matkanjärjestäjän esitteisiin tai internet-myyntiin. Palveluntarjoajien tulisi tällöin huomioida palveluissaan erityisesti:

  • kapasiteetit
  • hinnoittelu (jälleenmyynti, katteet)
  • palvelun saavutettavuus (kuljetukset)
  • sesongit
  • varausjärjestelmät

Seuraavan vuoden kesäkautta varten olevien tuotteiden ja palveluiden tulee olla valmiita markkinoille edellisen vuoden syksyllä. Samoin talvikauden tuotteiden tulee olla myyntikelpoisia viimeistään edellisenä keväänä. Markkinoille pääsy ja myynti vaihtelevat voimakkaasti eri markkina-alueesta toiseen. Nopeimmin reagoivia markkinoita ovat Kiina ja Venäjä. Toisaalta hitaammasta päästä ovat Japanin markkinat johtuen matkailun hierarkiasta sekä maan tarkoista kuluttajansuojalaeista.

Tutustu maakohtaisiin markkinointitoimenpiteisiin ja pyydä tarjous. Annamme mielellämme lisätietoa kampanjoista ja toimenpiteistä eri markkinointisyklin aikana. 

Yhteystiedot

ToolBox-travel marketing & consulting
Maininkitie 2 C 22, FIN-02320 Espoo Finland
Puhelin: 050 – 375 1328
E-mail: kari.halonen [at] toolboxtravel.fi tai office [at] toolboxtravel.fi

Facebook/Toolboxtravel

Linkedin-ryhmät: Finland travel marketing & consulting ja Helsinki tourism marketing & development

Twitter: HelsinkiFunClub

Y-tunnus: 1625713-4

Kuva: Visit Helsinki kuvapankki

Matkailuartikkeli

Invitation: Travel Media and Tour Operator Events 10.10.2017 in Warsaw for Polish market

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel marketing & consulting on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox-travel marketing & consulting
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä