Matka2012 - World Design Capital 2012

Julkaistu 20.1.2012

Rantapallo.fi teki juttua World Design Capital 2012 -vuodesta ja haastatteli minuakin tästä aiheesta. Oma arvioni yöpymisten kasvusta koko tälle vuodelle on se noin 5 %, joka sisältää sekä vapaa-ajan että liikematkustuksen määrän. Tosin oletan, että liikematkustus hiipuu, kuten tuossa insertissänikin mainitsen. Vapaa-ajan matkustus jatkaa markkinaosuutensa kasvua myös vuonna 2012. Pelkästään kasvu ei ole odotettavissa WDC-vuodesta, vaan toki Jääkiekon MM-kisat, Yleisurheilun EM-kilpailut sekä Helsinki 200-vuotta -tapahtumat ovat omalta osaltaan lisäämässä Helsingin imagoa kotimaassa ja ulkomailla sekä lisäämässä myös matkamyyntiä kohteeseen.

Mielenkiintoinen asia on se, miten ne matkailuyritykset, jotka ovat WDC-klusterissa (mm. Blue1 ja VikingLine) pystyvät hyödyntämään tätä vuotta. Blue1:n rooli Helsingin lentoliikenteessä on kokenut "kovia" mm. Norwegian -lentoyhtiön tullessa Suomen markkinoille. Blue1 on melko rankalla kädellä vähentänyt Euroopan lentoliikennettään ja siirtänyt jonkin verran lentokapasiteettiaan Helsingistä muualta Suomesta lennettäviin lentoihin Tukholmaan ja Kööpenhaminaan. Tätä ei varmaan WDC-säätiö varmaan ole toivonut, mutta pakko on varmaan ajanut Blue1:n uuteen strategiseen ajatteluun.

Yleensä suurtapahtumista ollaan montaa mieltä. Imagonäärisesti tapahtumat aina tuottavat lisää tietoisuutta kohteesta. Vastaavaa näkyvyyttä on huomattavasti työläämpää saada omin päin. Se, että kuinka paljon se tuottaa matkailijoita voi olla toinen kysymys. Kesällä 2011 järjestettiin Puolassa tapahtumiin liittyvä kongressi, jossa esiteltiin tuloksia suurtapahtumien vaikutuksista. Suurin hyöty tuntui tulevan siitä, että tapahtumapaikkakunnan infrastruktuuri kehittyi nopeammin - jopa keskimäärin 50 vuotta - kuin se olisi tapahtunut normaalin kehityksen kautta. Myös merkittävä hyöty oli paikallisille asukkaille, jotka pääsivät tapahtumien sisällöstä nauttimaan. Kielteisenä ilmiönä nähtiin julkisen sektorin "hurahtaminen" tapahtuman ympärille ja samalla tapahtuman vaikutuksien ja tulosten ehkä liian "ruusuisia" tuloksia kehuttiin ja tuotiin esille tapahtuman jälkeen.

Ilahduin Helsingin virallisten oppaiden uusien pukujen lanseeraustilaisuuden järjestymisestä juuri Matka2012 -messuille. Stefan Lindfors esitteli aiheesta kiinnostuneille uusia oppaiden työasuja. Tämä projekti ei saanut valitettavasti rahoitusta WDC-säätiöltä, mutta mielestäni ansaitsee erityiskiitosta juuri muotoilun ja muodin  huomioimisesta matkailutoimialan yhteydessä. Tiedän, että tämä projekti on kestänyt useampia vuosia ja se on kohdannut erilaisia vaikeuksia, mutta nyt tehty on tullut palkittua, kun vaatteet ovat vihdoinkin valmiita.

Rantapallo.fi -haastattelu: http://www.rantapallo.fi/matkamessut/2012/01/19/helsinki-on-maailman-designpaakaupunki-2012/

Matkailuartikkeli

Invitation: World Travel Market (WTM) in London 2.11 - 4.11.2020

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel Consulting Oy on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox Consulting Oy
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä

 

Kotisivut Sivumestari