Matkailun mobiilipalveluseminaarin satoa 29.10.2012

Julkaistu 29.10.2012

Tänään Pasilassa, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun auditoriossa oli runsaasti yleisöä kuuntelemassa päivän mittaista seminaaria, jonka aiheena oli mobiilipalvelut ja niiden käyttäminen matkailualalla. Lisäksi oli noin neljäkymmentä kuulijaa ja katselijaa internetin välityksellä eri puolilta Suomea. Keskustelu ja kommentointi kävi varsin vilkkaana. Itse sain kunnian olla tilaisuuden moderaattorina ja kokosin joitakin teemoja päivän keskusteluista.

Mobiilipalvelustrategia!

• Jos ei ole mobiilipalveluun soveltuvaa strategiaa yrityksessä, ei tulisi olla myöskään mobiilisovellushanketta yrityksessä.
•Mobiilistrategiat voivat olla hyvin erilaisia.
–Ne voivat vaihdella kokeilevista oppimisaskeleista, joissa budjetti kulkee noin muutamissa tuhansissa euroissa (ei alle 10 000 euroa!) selviin (ja kirjallisiin) tuotetiekarttoihin, jotka sisältävät
    • sovellutusten markkinointikonseptin ja joiden budjetti on useita satoja tuhansia euroja. 
•Valitettavasti mobiiliympäristö on hyvin monimutkainen ja sirpaloitunut (fragmentoitunut).

 

•Päättäjiä on vastassa eri laite- ja kehitysasteella olevia älypuhelimia, erilaisia sovellutuspalveluja tarjoavia yrityksiä ja jakelukonsepteja, maksuliikennejärjestelmiä ja samalla myös voimakkaasti kehittyvä toimiala. 

•Vähintään kolme strategista tavoitetta (usein enemmänkin) mobiilistrategioihin liittyneenä.
–Ensimmäinen tavoite on tuoda yrityksen brändi esille mobiililaitteen näyttöruudulle. Aplikaatioikonin takaa hyvin perehtynyt käyttäjä odottaa tiettyä lisäarvoa
–Toinen tavoite on luoda lisäarvoa käyttäjälle niissä asiayhteyksissä, joissa olemassa olevat tai uudet palvelut ovat
–Kolmas tavoite ja ehkä vähiten ymmärretty on tuottaa mobiilipalvelusta myös rahanarvoinen palvelu yritykselle. (Ulkomaisessa kielenkäytössä on yleistynyt sana ”monetisation”. )
–Matkailualalla on yleisesti vallalla oleva käsitys siitä, että jos mobiilipalvelu ei lisää liikevaihtoa varausjärjestelmien kautta, mobiilipalvelu ei ole sopiva investointikohde. Tämä on väärä käsitys.

 

Markkinointiviestintä mobiilissa

Markkinoinnissa mukana mm.

• PR-tarina,
• loppukuluttajaan kohdentuvan viestinnän tuottaminen sekä
• mobiilipalvelujen mainosmateriaalin tuottaminen.

 

Markkinointisykli

• Alussa latauksia voi olla runsaasti, mutta se  ei todista mobiilipalvelun onnistumisesta (vrt. pitkän aikavälin odotukset)
–Riippuu hyvin paljon mobiilipalvelujen strategiasta, odotuksistasi, budjetista ja markkinakysynnästä.

 

• Mobiilisovellusten markkinoinnilla on omat sääntönsä, koska tuhansia sovellutuksia on jo saatavilla.
–Lataamismäärät usein alussa nousevat – jyrkästikin, mutta sen jälkeen laskee. Vasta sen jälkeen voi huomioida palvelun suosion tason

 

• Mobiilimainostoimistot auttavat yritystä saavuttamaan laajemman käyttöjäpohjan.
–Liiketoimintamallit vaihtelevat CPM:stä (cost per mille, kustannus tuhatta henkilöä kohden) CPA:n (cost per action, kustannus toteutuneisiin toimenpiteisiin verrattuna, = klikit tai lataukset)

 

• Jotkut nousevat top 10:n sovellusten lataustilastoissa puhtaasti sovitulla budjetilla.
• Kuitenkin ei ole olemassa mitään takuuta onnistumisesta kuin se, että palvelun uudempia versioita ladataan useita kertoja vuodessa nostaakseen käyttäjien määrää.

 

Matkailuartikkeli

Invitation: World Travel Market (WTM) in London 2.11 - 4.11.2020

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel Consulting Oy on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox Consulting Oy
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä

 

Kotisivut Sivumestari