Mitä kansainvälinen matkailumarkkinointi tuottaa? Case: Helsinki
Julkaistu 5.11.2016
Jatkan viime keväänä tehtyä katsaustani Suomen matkailukohteiden kansainvälisistä markkinoista? Edellisistä tein vertailuja eri matkailukohteiden välillä vuoden 2015 Tilastokeskuksen matkailutilastoilla. Erot olivat melko suuria ja jotkut kohteet selkeästi ovat toimineet johdonmukaisesti hankkiakseen erityisesti myös kansainvälisiä vieraita kotimaisten lisäksi.
Lupailin silloin laskelmia, tuottaako tuo kansainvälisillä markkinoilla toimiminen mitään? Ovatko panostukset matkailualueiden kohdalla sellaisia, että ne tuottavat matkailutuloa kerrannaisesti enemmän kuin panostukset? Mielenkiintoista on nähdä, että toimitaanko liiketaloudellisesti oikeilla markkinoilla? Tai tuottaako jotkut markkinat sekä yöpymisiä, viipymää että matkailutuloa - ja kuitenkin alueen DMO, DMCt tai matkailuyritykset puuttuvat kokonaan markkinoilta? Tein myös markkinaosuusvertailuja VisitFinlandin ja sellaisten markkinoiden välillä, joissa VisitFinland ei toimi. Määritteleekö markkinoille pääsyn helppous sitä, minne Suomen matkailuelinkeino panostaa? DMOn näkökulmasta minua kiinnostaisi toimia markkinoilla, jotka tuottavat alueen matkailulyrityksille liiketoimintaa - toivottavasti voittoa tuottaen.
Käytettävissäni on tutkittavan datan osalta Tilastokeskuksen ja VisitFinlandin yöpymis- ja saapumistiedot kansallisuuksittain. Rahankäytön osalta on kaksi lähdettä, jotka molemmat ovat VisitFinlandin esittämiä yöpymistilastot ja rahankäyttö kansallisuuksittain. Intian ja Puolan osalta on esitetty vielä erikseen yksittäisen matkailijan rahankäyttö. Käytettävän datan tulosten osalta haasteita sen käytössä ovat olleet mm.:
- rahankäytön osalta on käytetty pyöristyksiä jo saadun datan kannalta
- rahankäyttö ei välttämättä jakaudu matkailualueellisesti tasan jo sen vuoksi, että kaikkia matkailupalveluita ei ole tarjolla joka kohteessa
- tässä on käsitelty vain niitä matkailijoita, jotka yöpyvät kohteessa ja näin ovat Tilastokeskuksen tilastoinnin piirissä; päiväkävijät eivät tilastoidu eikä siten huomioidu tässäkään selvityksessä
- yöpymisissä on käytetty tietokantanta rekisteröidyissä majoituskohteissa yöpyneitä asiakkaita
- olemme saadun datan osalta yhdistäneet sekä vapaa-ajan että liikematkustajien yöpymiset ja saapumiset
- Intian ja Puolan matkailutulovaikutukset perustuvat toisenlaiseen dataan
- Kiinan luvuissa on myös Hongkong
- selvitykseni kattaa vain 17 markkina-alueelta (=maasta) tulevia matkailijoita eli se ei kata kaikkia markkina-alueita, joista Suomeen tulee vieraita matkailijoina
- data käsittää vuotta 2015, koska kuluvaa vuotta on vielä jäljellä ja tarjolla olevaa dataa mm. rahankäytöstä ei ole saatavilla
Case Helsinki
Venäjältä(1.) saapuvat matkailijat ovat olleet viimeisten vuosien osalta tärkein markkina-alue - kaikesta talousongelmista ja kansainvälisestä boikotista huolimatta - Suomessa. Laskelmieni mukaan tämä edelleen pitää paikkansa myös Helsingin osalta. Kesällä oli median välityksellä keskustelua siitä, mitä tehdään tällä hetkellä julkisen ja yksityisen matkailusektorin toimesta mm. Pohjoismaissa. Selkeästi edellytyksiä toimenpiteiden aktivoimiseen olisi erityisesti Ruotsissa (2.) ja Tanskassa (9.).
Melko vähän markkinointinäkyvyyttä on toteutettu mm. Viron markkinoilla (8.). Etelä-Euroopan markkinat kokonaisuudessa muodostavat melko tärkeän markkina-alueen. Näiden laskelmien mukaan Helsingin alueen yritysten tulisi erityisesti panostaa Espanjaan. Yhdysvalloissa markkinointitoimenpiteiden tarjonta vähäisempää, mutta siitä huolimatta markkina-alueena USA on merkittävä taloudellisesti. Mikä päätöksenteossa painaa eniten, kun markkina-alueita valitaan? Miten niitä perustellaan sekä omassa yrityksessä, yhteistyökumppaneille tai matkailualueella?
Helsinki TOP 17 | ||
1 | Venäjä | 63 164 992,00 € |
2 | Ruotsi | 50 498 126,00 € |
3 | Kiina | 36 567 168,00 € |
4 | Yhdysvallat | 29 497 819,00 € |
5 | Japani | 28 024 296,00 € |
6 | Saksa | 23 926 605,00 € |
7 | Iso-Britannia | 19 909 185,00 € |
8 | Viro | 17 557 980,00 € |
9 | Tanska | 12 226 139,00 € |
10 | Espanja | 11 486 544,00 € |
11 | Italia | 10 250 915,00 € |
12 | Norja | 8 572 743,00 € |
13 | Sveitsi | 7 072 520,00 € |
14 | Ranska | 6 700 520,00 € |
15 | Alankomaat | 6 418 575,00 € |
16 | Intia | 6 281 616,00 € |
17 | Puola | 4 057 968,00 € |
Yhteeensä | 342 213 711,00 € |
VisitFinland | 231 532 595 € | 68 % | |
Muut toimijat | 110 681 116 € | 32 % |
Kiina | Sveitsi | Ranska | Intia | Alankomaat |
726 € | 290€ | 254€ | 528€ | 257€ |
36 567 168€ | 7 072 520€ | 6 700 520 € | 6 281 616€ | 6 418 575€ |
Lue yöpymisistä ja viipymästä oleva kirjoitus:
http://www.toolboxtravel.fi/uutiset/top-46-suomalaiset-matkailukohteet-…
http://www.toolboxtravel.fi/uutiset/top-46-suomalaiset-matkailukohteet-…
Ajankohtaista
Artikkeliarkisto
HYÖDY ENEMMÄN MATKA WORKSHOP DAY 2025 -TAPAHTUMASTA – TOTEUTA PRE- TAI POST TOUR!
ToolBox-travel Consulting Oy on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.
ToolBox Consulting Oy
Kalaonnentie 9 B 63
FIN-02230 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä
Kotisivut Sivumestari