Pinkki raha menee Helsingiltä sivu suun

Julkaistu 30.6.2017

Tämän viikon Kauppalahdessä oli artikkeli, johon minuakin haastateltiin koskien HLBTIQ-matkailua ja Pride-tapahtumaa. Artikkelissa annettiin melko yksipuolinen kuva siitä ettei matkailuala pysty/halua hyödyntää ns. pink-rahaa. Vuosien myötä ei myöskään HLBTIG-järjestöt ole olleet kovin yhteistyökykyisiä. Jos halutaan matkailualan yrityksiä mukaan promoamaan, tulee liiketoiminnalliset tavoitteet myös ottaa mukaan keskusteluun. Ei yritykset halua olla vain maksamassa esim. Pride-tapahtumaa, vaan odottavat, että saavat panostuksilleen myös taloudellisesti hyvän tuloksen.  Tämä keskustelu innosti minua pohtimaan yleensä tapahtumien tuottamiseen liittyvää probelmatiikkaa, kun matkailuelinkeinoa halutaa mukaan tapahtumiin.

Tapahtumista tiedottaminen hyvissä ajoin - puhutaan jopa 1 vuosi etukäteen - ja elinkeinon mukaan ottaminen suunnitteluvaiheessa tarjoaisi paremmat edellytykset ei vain Pride-tapahtuman vaan muittenkin tapahtumien osalta matkailuelinkeinolle mielenkiintoisemman lähtökohdan. 

Yleisöapahtumien tulisi näkyä myös katukuvassa, jolloin markkinointi näkyisi osallistujille sekä suurelle yleisölle. Matkailuelinkeino on kiinnostunut siitä, miten tapahtuma näkyy myös niille, jotka eivät kuulu varsinaiseen kohderyhmään.  Lukuisaan määrään suljettuja tilaisuuksia on hankalampaa saada esim. sponsorointia. 

Tapahtumantuottajat voisivat myös kertoa, miten aikovat markkinoida itse tapahtumaa ja millaista kattavuutta tapahtumalla on jo olemassa. Milloin markkinointia ryhdytään tekemään? Matkailuelinkeino luottaa omaan markkinointisykliinsä ja silloin ohjelmat, paketit tulisi olla jo valmiina huomioiden majoitukset, liikkumiset, ruokailut ja itse ohjelman.

 

Kauppalehden artikkeli on löydettävissä tämän linkin takaa:

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/pinkki-raha-menee-helsingilta-sivu-suu…

Matkailuartikkeli

Invitation: Travel Media and Tour Operator Events 10.10.2017 in Warsaw for Polish market

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel marketing & consulting on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox-travel marketing & consulting
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä