Vaaleanpunainen euro - HLBT-ystävällinen matkailukohde

Julkaistu 21.1.2016

Esitys Matka2016 -messuilla 21.1.2016

Matka2016 -messuilla oli ensimmäistä kertaa esillä LHBTQI -osasto, joka keskittyi lesbojen, homojen, biseksuaalisten, transsukupuolisten, queerien ja intersukupuolisten matkailuun. Osastolla esiintyivät mm. Finnair, VisitHelsinki, Eckerö Line, Hartwall, We Love Cruises, Helsinki Pride, Eurogames Helsinki, VIP Finland ja Lemon Deco. Jälkimmäinen oli suunnitellut myös osaston ilmeen. 

Sonera Inspiration -lavalla esitettiin 21.1.2016 LHBTQI-matkailuun liittyvä esitys yleisölle, josta alla osa esityksestä.

Pink Money – vaaleanpunainen raha

•Osoitetaan LHBTQI-yhteisön ostovoimaa
LHBTQI-oikeuksien kehittymisen myötä vaaleanpunainen raha on merkitykseltään kehittynyt vaihtoehtoisesta tai marginaalisesta markkinoista liiketoimintaa johtavaksi ostovoimaksi monissa läntisen pallonpuoliskon maissa  kuten Yhdysvalloissa
LHBTQI-kuluttajia varten on kehittynyt nykyisin pelkästään heitä palvelevia yrityksiä, jotka ovat  ehkä alunperin syntyneet LHBTQI-väestöä syrjivien, perinteisten yritysten vuoksi
•Taloudellinen vaikutusmahdollisuus on nähty myönteisenä voimana LHBTQI-yhteisölle luoden itsessään arvon, jonka mukaan heitä arvostetaan ja luoden yhteenkuuluvaisuutta
•90 %  LHBTQI-väestöstä tukevat liikeyrityksiä, jotka ansaisevat vaaleanpunaista rahaa samalla välttäen tukemasta yrityksiä, jotka vastustavat tai diskriminoivat LHBTQI-väestöä eri tavoin
•Toisaalta samaa toimintamallia on syytetty LHBTQI-väestön eristämisestä yhteiskunnasta ja samalla hidastaen vähemmistöoikeuksien parantumista

 

LHBTQI Ostovoima

Pohjoismaat 37 miljardia € => 1 400 €/kansalainen => Suomi yhteensä 7,7 miljardia €!

Saksa 119 miljardia €

Etelä-Korea 27,5 miljardia €

Yhdysvallat 871 miljardia €

Kiina 825 miljardia €, pitkä aikaväli

Ystävät ja tuttavat - lisävaikutukset 

LHBTQI-markkinat ovat 10-15% koko maapallon kulutuksesta ja tämän lisäksi on B2B-kauppa
LHBTQI-matkailija käyttää kaksi kertaa enemmän rahaa kuin keskimäärin matkailija matkaa kohden
LHBTQI-matkailija matkustaa kaksi kertaa useammin kuin keskimäärin matkailija
Kulutustottumukset ovat hieman LHBTQIerilaisia muihin verrattuna
(Lähde ILGTA)

 

 

Matkailukohteen vetovoimaisuus

Yhteistä – 85% LHBTIQ-matkailijoista ilmoittaa tärkeimmäksi asiaksi matkailukohteessa ja –yrityksessä tervetulleeksi tulemisen kokemisen  
89%  ei matkusta kohteeseen osallistuakseen tapahtumiin kuteen esim. Pride-tapahtumat 
Yli 90 % ei halua majoittautua “Vain gay-matkustajille” omistettuihin majoituskohteisiin
LHBTIQ-ystävällisiä ovat kohteet, toimintamallit, ihmiset ja instituutiot, jotka ovat avoimia ja toivottavat tervetulleeksi kaikki LHBTIQ-ihmiset luodakseen ympäristön, joka on heitä ja heidän suheitaan tukeva, kunnioittaa kaikkia ihmisiä, kohtelee kaikkia ihmisiä tasa-arvoisesti ja eivät ole tuomitsevia.

 

 

LHBTQI-kampanja 2016 

ToolBox -travel marketing & consulting tuottaa erityisen LHBTQI-kampanjan vuodelle 2016. Kampanjassa mm. tuotetaan LHBTQI-matkanjärjestäjiä ja mediaa Suomeen sekä tehdään kuluttajakampanjaa mm. Berliinissä maailman suurimmassa LHBTQI-katutapahtumassa kesällä 2016. Mm. Eurogames -tapahtumaan odotetaan n. 3000 urheilijaa eri puolilta Eurooppaa sekä ulkomaisia katselijoita saman verran. Helsinki Pride -tapahtumassa oli vuonna 2015 yli 20 000 osallistujaa.
Lisätietoa kampanjasta katso Markkinointitoimenpiteet.

Matkailuartikkeli

Matkamessut siirtyy toukokuulle 2021

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel Consulting Oy on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox Consulting Oy
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä

 

Kotisivut Sivumestari