Yöpymisvertailuja Euroopasta viime vuodesta

Julkaistu 7.3.2016

Jälleen hyvä katsoa hieman takapeiliin ja katsoa miten meni matkailussa niin Suomessa kuin maan pääkaupungissa. Vertailussa Euroopan top 10 pääkaupungit. Ajatuksena tässä on antaa perspektiiviä siihen miten olemme matkailussa ehkä enemmän osa isompaa ja vaikutuksiltaan globaalisempaa ilmiötä. Varsinkin markkinoinnissa ja myynnissä voi helposti sortua näkemään tulokset yrityksessä tai matkailukohteessa vain paikallisena tuloksena. On hyvä kuitenkin seurata mitä tapahtuu lähimarkkinoilla ja varsinkin globaalissa ympäristössä. 

Vuotta 2015 on pidetty vaikeana vuotena johtuen mm. terrorismin yleistymisestä matkailukohteissa ja taloudellisen taantuman vaikutuksista erityisesti Euroopassa. Suomen näkökulmasta on Venäjän markkinoiden romahdus näkynyt matkailussa. Samalla on odotettu Aasian markkinoiden korvaavan sen mitä Venäjältä on menetetty matkailijoita. 

Suomessa matkailu loppujen lopuksi nojaa kotimaan matkailussa tapahtuviin muutoksiin. Ulkomaisten matkailijoiden määrät valtakunnallisesti on kuitenkin selkeästi pienempiä. Toisaalta viipymä on selkeästi parempi ulkomaan matkailijoiden puolella ja promillekin muutos ylöspäin viipymässä merkitsee selkeästi isompaa matkailutuloa alueella. (Pahoittelut, että taulukot menevät grafiikan päälle!)

 

 

2015

Yöpymiset, lkm

Yöpymisten muutos, lkm

Yöpymisten muutos, %

Saapuneet, lkm

Saapuneiden muutos, lkm

Saapuneiden muutos, %

Viipymisaika, vrk

KOKO MAA

 

 

 

 

 

 

 

Yhteensä

19 749 613

-35 799

-0,2

10 745 899

85 953

0,8

1,8

Kotimaiset

14 245 609

170 537

1,2

8 126 386

197 640

2,5

1,8

Ulkomaiset

5 504 004

-206 336

-3,6

2 619 513

-111 687

-4,1

2,1

Helsingin tulokset ovat koko maahan verrattuna huomattavasti paremmat ja myös verrattuna kotimaan ja ulkomaan markkinoiden eroihin, kohdemarkkinat ovat tasapainoisemmassa asemassa. Viipymässä olisi kehittämistä ja siinä Helsinki on tullut selvästi takapakkia viimeisten vuosien aikana varsinkin ulkomaan markkinoilla. Osittain tämä johtuu lähimarkkinoiden ja Aasian markkinoiden vaikutuksista, joissa kaikissa viipymä on lyhyempi. Kotimaassa viipymä on ollut kaiken aikaa noin 1,5 vuorokaudessa. Tulos on yleisesti melko tyypillinen kaupunkilomakohteelle Euroopassa, jossa myös työmatkustuksella on tavallista suurempi merkitys. Viipymä ei heinäkuuta lukuunottamatta koskaan noussut yli 2 vuorokauteen viime vuonna. Aikaisemmin ulkomaisten matkailijoiden viipymä oli yli 2 vuorokautta. Viipymää kasvattivat aikaisemmin etelä- ja keskieurooppalaiset, yhdysvaltalaiset, intialaiset ja australialaiset. Keskimääräinen kasvu-% yöpymisissä on 4,9 % verrattuna vuoteen 2014.

 

 

2015

Yöpymiset, lkm

Yöpymisten muutos, lkm

Yöpymisten muutos, %

Saapuneet, lkm

Saapuneiden muutos, lkm

Saapuneiden muutos, %

Viipymisaika, vrk

Helsinki

 

 

 

 

 

 

 

Yhteensä

3 460 058

161 217

4,9

2 063 640

88 565

4,5

1,7

Kotimaiset

1 620 691

58 899

3,8

1 093 927

47 573

4,5

1,5

Ulkomaiset

1 839 367

102 318

5,9

969 713

40 992

4,4

1,9

Gymnaestrada-tapahtuman merkitys heinäkuussa oli selkeästi piristävä Helsingin yöpymisille ja sen vaikutus näkyi koko vuodenkin tuloksessa. Yöpymiset kasvoivat sekä kotimaan että ulkomaiden markkinoilla. 

 

 

2015-07

Yöpymiset, lkm

Yöpymisten muutos, lkm

Yöpymisten muutos, %

Saapuneet, lkm

Saapuneiden muutos, lkm

Saapuneiden muutos, %

Viipymisaika, vrk

Helsinki

 

 

 

 

 

 

 

Yhteensä

437 157

66 439

17,9

232 612

26 236

12,7

1,9

Kotimaiset

191 297

18 403

10,6

114 205

10 799

10,4

1,7

Ulkomaiset

245 860

48 036

24,3

118 407

15 437

15,0

2,1

Heinäkuun tulosta mielenkiintoisempi on joulukuun tulos, jossa kasvuprosentit olivat Helsingissä suuret yöpymissä - mutta ei viipymässä. Venäläisten suosima kaupunkikohde hyötyi siitä, että muu Suomi myös veti joulukuussa eli ulkomaisia matkailijoita riitti täyttämään Helsingin majoituskohteet. Paikallistapahtumista Lux Helsinki oli varsinkin paikallisesti menestys. Kuitenkin epäilen sen markkinointivaikutuksia ulkomaan markkinoilla. Sen pohjalta ei ehkä vielä viime vuonna saatu ulkomaista matkailijaa valitsemaan juuri Helsinkiä kohteeseen, mutta varmasti se oli myönteinen kokemus niille, jotka siitä pääsivät nauttimaan. 

Miten sitten muut Euroopan kaupungit pärjäsivät? European Cities Marketing julkaisi tänään oman TOP 10 -tilaston parhaiten pärjänneistä kaupungeista. Keskimäärin yöpymiset kasvoivat 4,2 % edellisestä vuodesta Euroopassa. Kasvua tuli hieman enemmän ulkomaan markkinoilta (4,4 %) kuin kotimaan markkinoilta (4,0%). Kiinalaiset nostattivat yöpymisiä myös muualla Euroopassa (+32,0%), samalla kun matkailijamäärät tippuivat Italiasta ja Venäjältä. Lontoo, Pariisi ja Rooma kasvoivat eniten ja varsinkin Lontoo ja Pariisi, jotka yhteensä saivat aikaiseksi noin 100 miljoonaa yöpymistä yhteensä. Pariisin yöpymiset tippuivat vuodesta 2014, koska terroristi-isku kaupungissa tyrehdytti matkailijavirrat kaupunkiin. Seuraavaksi merkittävimmät kaupungit yöpymisissä olivat Berliini, Rooma ja Madrid. Jälkimmäinen ohitti Barcelonan yöpymisissä viime vuonna. Muut top 10 -kaupungit olivat Praha, Wien, München ja Tukholma. Ruotsin pääkaupungissa yöpymiset kasvoivat tuplaten Helsinkiä enemmän 9,4%

Kiinan vanavedessä espanjalaisten, yhdysvaltalaisten ja ranskalaisten yöpymiset kasvoivat merkittävästi. Espanja jo toista vuotta peräkkäin. Markkinoita kuitenkin hallitsivat Euroopassa seuraavat kansallisuudet suuruusjärjestyksessä: yhdysvaltalaiset, saksalaiset, britit, italialaiset ja ranskalaiset. Heitä seurasivat espanjalaiset, venäläiset, kiinalaiset ja japanilaiset. Aasian markkinat Euroopan näkökulmassa ovat kasvamassa, mutta eivät ohittaneet kuitenkaan Euroopan lähimarkkinoita. Myös Venäjän markkinoiden merkitys on tässä vaiheessa otettava huomioon.

Lähivuodet ovat osoittaneet, että kaupunkimatkailu kasvaa kaksinkertaista vauhtia muuhun kansalliseen matkailuun verrattuna Euroopassa. Tilanne näyttää toteutuvan Suomen ja Helsinginkin osalta. Toisaalta olemme Euroopan kasvuvauhdista jääneet jälkeen ja Pohjoismaisessa vertailussa volyymit ovat kasvaneet nopeammin. Erityiseti pääkaupunkivertailussa on tätä tapahtunut laajemmin. Selityksenä ei voi olla vain se, että majoituskapasiteettia olisi Helsingissä rajoitetusti. 

Lähteet:

  • Tilastokeskus
  • Rudolph
  • European Cities Marketing

 

 

 

 

 

Matkailuartikkeli

Invitation: World Travel Market (WTM) in London 2.11 - 4.11.2020

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel Consulting Oy on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox Consulting Oy
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä

 

Kotisivut Sivumestari