Etelä-Eurooppa

Ranska Italia Espanja ja Portugali
ToolBox Consulting operates in Southern Europe

Etelä-Eurooppa on mielenkiintoinen markkina-alue ja se tarjoaakin lukuisia mahdollisuuksia Suomen markkinoimiseksi matkailualueena. Keskitymme lähinnä Espanjan, Italian ja Ranskan markkinoihin, mutta myös Kreikka ja Portugali ovat mielenkiintoisia - Kreikka taloudellisesta tilanteestaan huolimatta ja Portugali markkinan koon vuoksi.

Espanja ja Portugali

TALOUS

Espanja

BKT:n ennustetaan kasvavan 1,4 % vuonna 2024 ja 2,0 % vuonna 2025. Kotimainen kysyntä tulee olemaan keskeinen tekijä kasvu. Yksityisen kulutuksen ja investointien kasvu hidastuu tiukan rahoitustilanteen ja jatkuva inflaatio vuonna 2024, ennen kuin se kiihtyy vuonna 2025. Ulkoinen kysyntä ei tue kasvua vähemmän kuin aikaisempina vuosina. Inflaation ennustetaan kiihtyvän hieman 3,7 prosenttiin vuonna 2024, ennen kuin se laskee 2,3 prosenttiin vuonna 2025.

Portugali

Tärkeimpien kauppakumppaneiden heikon kysynnän valossa talouskasvun ennustetaan pysyvän vaimeana vuoden 2024 alussa ja kiihtyvän vasta asteittain sen jälkeen. Koko vuoden BKT:n kasvuksi ennustetaan 1,2 % vuonna 2024 ja 1,8 % vuonna 2025, suurin piirtein ennallaan verrattuna syksyn ennusteeseen.

MARKKINAKATSAUS

Espanjassa erottuvat Helsinki ja Lappi matkanjärjestäjien myyntitarjonnasta. Ne ovat selkeästi myös matkan pääkohde, eivät pelkästään osa laajempaa Suomen tai Pohjoismaan kiertomatkaohjelmaa. Markkinoilla myy sekä eksoottinen talvi että tärkein sesonki - kesä. Suurimmat asiakasryhmät tulevat Kataloniasta (Barcelona) ja Madridista. Finnairilla on Suomeen suorat lennot Barcelonasta ja Madridista. SAS:lla on suora lento Barcelonasta. Sillä on jatkolentojen kautta yhteydet myös Helsinkiin. Lentoyhtiöllä on lisäksi laajempi lentokenttäverkosto Espanjassa; mm. Bilbao, Valencia ja Malaga.

Portugalin markkinat ovat hyvin riippuvaisia siihen, millaiset kulkuyhteydet heillä on saatavilla pohjoismaihin. Espanjan päämarkkina-alueet ovat Barcelona (Katalonia) sekä Suur-Madridin alue. Tähän asti Katalonia on lukujen perusteella ollut tärkein markkina-alue. Talous on vaikuttanut olennaisesti espanjalaisten matkailijoiden lukumäärään.

SUOSITTELEMME

  • Myyntivierailut kohdemarkkinamaassa erityisesti matkanjärjestäjien keskuuteen 
  • Mediatilaisuudet esim. eri messutapahtumien yhteydessä
  • Kampanjat matkanjärjestäjien ja ns. online-matkanjärjestäjien (espanjalaiset) kanssa 
  • FAM- ja mediavierailut Suomessa

TOIMENPITEITÄ 2024

Myyntikäynnit
Myyntikäynnit tärkeimmissä kaupungeissa (Madrid, Barcelona, Lissabon, mahdollisesti myös Bilbao ja Valencia), joissa vieraillaan Suomeen matkoja tuottavien, tai niitä harkitsevien matkanjärjestäjien kanssa.
Hinta:
1 600 € + alv 24 % / 3 vierailua / päivä 
Neljännestä tapaamisesta alkaen 350 € + alv 24 %
Hinta sisältää: Järjestelyt ( 3-6 matkanjärjestäjää päivässä), isännöinti käynneillä, tulkkaus tarvittaessa
Hinta ei sisällä: Matkakulut, majoitus, ruokailut

Tuotekehitys- ja FAM Trip –projekti
2-vaiheinen projekti tarkoituksena kehittää matkailualueen tuotteita markkina-alueen tarpeisiin ja löytää tuotteille sitoutuneet myyjät.
1) Site inspection ToolBoxin edustajan johdolla, alueen tuotteiden arviointi, markkinoille sopivien tuotteiden valinta ja tarvittava sparraus tuotekehityksen näkökulmasta.
2) Kutsun valmistelu, lähettäminen ja seuranta; FAM Tripin isännöinti, seuranta matkan jälkeen. Kutsu lähetetään päätöksentekijöille valittujen matkanjärjestäjien joukossa.
Hinta: 5 500 € + alv 24 % ( 4 + 4 päivää, väh. 4 matkanjärjestäjää, 1-3 aluetta / kohdetta )
Hinta sisältää: Kts. ylläoleva kuvaus. ToolBoxin edustajan matkakustannukset (lähtömaasta saapumispaikkakunnalle Suomeen ja takaisin) sisältyvät hintaan kohdassa 1.
Hinta ei sisällä: Matkakulut, majoitus, ruokailu, ohjelman suunnittelu

Baltic Sea Workshop, Barcelona, Madrid ja Lissabon 2024
B2B tapahtuma kohdistuen Espanjan ja Portugalin markkinoihin. Lissabonin tilaisuus on uutuus. Tapahtumaan kutsutaan n. 60 espanjalaista ja  n. 30 portugalilaista ostajaa erityisesti Madridin, Barcelonan ja Lissabonin alueelta. Kyseessä on tapahtuma, joka järjestetään myyjäyrityksille, jotka sijaitsevat Baltian maissa, Pohjoismaissa sekä Länsi-Venäjällä.
Aika: 26.4 - 28.4.2024
Paikka: Barcelona, Madrid Espanja ja Lissabon, Portugali
Hinta:

Barcelona ja Madrid

2 400 € + alv 24 % / osallistuja / jaettu pöytä toisen yrityksen kanssa, yhden yrityksen osuus 1200 € + alv 24 %
1 800 € + alv 24 % / osallistuja / oma pöytä, yksi osallistuja yrityksestä ( Barcelona ja Madrid yhteensä )
2 100 € + alv 24 % / 2 saman yrityksen osallistujaa / oma pöytä                  750 € + alv 24 % / 1 yrityksen edustaja vain yhdessä tapahtumassa

Lissabon

600 € + alv 24 % / osallistuja / jaettu pöytä toisen yrityksen kanssa, Yhteensä pöydän hinta on 1 200 € + alv 24 % kahdelta osallistujalta.
800 € + alv 24 % / osallistuja / oma pöytä, yksi osallistuja yrityksestä
1 100 € + alv 24 % / 2 saman yrityksen osallistujaa / oma pöytä

Hinta sisältää: Tapahtumajärjestelyt, tapahtumamanuaali, lounas ja virvokkeet workshopin aikana
Hinta ei sisällä: Matka- ja majoituskustannukset Barcelonassa, Madridissa tai Lissabonissa. osallistuvan yrityksen omat materiaalirahdit
Ohjelma: jokaisessa kaupungissa ohjelma toistuu samanlaisena klo 10.00 – 17.00 workshop, lounas noin klo 14.00. Klo 09.00 - 10.00 myyjien workshop-pöytien valmistelua.    
Majoitus: Tapahtumaa varten varattu kiintiö keskustassa sijaitsevasta hotellista. Valittavat DSU tai kahden hengen huone kahdelle hengelle. Hinta sisältää aamiaisen. Suosittelemme joko juna- ja lentovaihtoehtoa siirtymiseen Barcelonasta Madridiin.
Ilmoittautuminen: viimeinen ilmoittautuminen .8.2020 mennessä

Lisätietoa: Tapahtuman omilla sivuilla https://www.toolboxtravel.fi/en/travel-workshop-spain-and-portugal-outb…                         

Italia

TALOUS

Italian keskuspankki arvioi tuoreimmassa ennusteessaan bruttokansantuotteen (BKT) hidastuvan edelleen vuonna 2024 0,6 prosenttiin vuoden 2023 0,7 prosentista. Inflaatio, joka vaikuttaa kuluttajiin suoraan ja merkittävästi, on hieman hidastunut, mutta odotetaan nousevan jälleen 2 prosentin kynnyksen yläpuolelle.

MARKKINAKATSAUS

Toiminnan painopiste on edelleen Pohjois-Italiassa, jossa potentiaali on suurin. Keski- ja Etelä-Italian muutamat matkatoimistot on syytä pitää kontaktien osalta toiminnassa mukana. Lehdistötyön merkitys Italiassa on edelleen hyvin tärkeä kysynnän luojana. Italian talous on elpymässä, joka mahdollistaa italialaisten matkustamisen ulkomaille.

SUOSITTELEMME

  • Myyntivierailut kohdemarkkinamaassa erityisesti matkanjärjestäjien keskuuteen 
  • Mediatilaisuudet esim. eri messutapahtumien yhteydessä
  • Workshopit ja myyntitilaisuudet matkailualan ammattilaisille
  • Kampanjat sekä matkanjärjestäjien että ns. online-matkanjärjestäjien (italialaiset) kanssa  
  • Cross marketing
  • Kampanjaa sosiaalisessa mediassa
  • FAM- ja mediavierailut Suomessa

TOIMENPITEITÄ  2024

Baltic Sea Workshop for travel trade, Milano 2024
1 päivän B2B-tapahtuma Milanossa. Mukana noin 25 italialaista ostajaa: matkanjärjestäjiä, suurimpia agentteja, incentive house-toimistoja.
Ajankohta: Lokakuu 2024
Paikka: Milanon keskusta
Hinta: 1 300 € + alv 24 %
Hinta sisältää: Oma myyntipöytä, Buyers Manual, internetyhteys
Hinta ei sisällä: Matkakulut, ruokailu
Ilmoittautuminen: 
30.8.2022 mennessä. Ilmoittautuminen tapahtuu tällä sivulla olevan Ilmoittaudu-linkin kautta.
Huom: 8 - 20 myyjää tarvitaan mukaan tilaisuuden toteuttamiseksi

TTG Rimini -messut 2024
Italian tärkeimmät B2B-messut, jotka järjestetään Riminillä tulevana syksynä 52. kerran. Lukuja: 50 000 ammattilaisvierailijaa, yli 1 000 näytteilleasettajaa, 2 400 yritystä yli 100 maasta.
Ajankohta: lokakuu 2024
Paikka: Rimini, messukeskus
Hinta:
2 500 € + alv 24 % / yritys / oma pöytä
1 600 € + alv 24 % / yritys / jaettu pöytä toisen yrityksen kanssa
Hinta sisältää: tapaamislistan messujen ajaksi, edustajamme isännöinnin ja tuen messujen aikana.                  
Hinta ei sisällä: Matka- ja majoituskulut, ruokailut
Ilmoittautuminen: 30.8.2022 mennessä, tarvitsemme vähintään 4 osallistujaa tapahtuman toteuttamiseksi

Roadshow't ja myynninedistämistilaisuudet
Tilauksesta.

Kuluttajakampanjat
Online ja offline -tuotekampanjat
Markkinointikampanjat

Mediayhteistyö
FAM-kiertueet, lehdistömatkat, lehdistötilaisuudet

Konsultointi
Sekä tuotekehittelyssä, myynnissä että markkinoinnissa

Markkinointimateriaalien persoonallinen toteutus

Ranska

TALOUS

Euroopan komissio leikkasi 15. helmikuuta Ranskan vuoden 2024 BKT:n kasvuennusteensa 0,9 prosenttiin marraskuun 1,2 prosentista. Talouden odotetaan kasvavan vuosina 2023 ja 2024, ja inflaation odotetaan laskevan nykyiseltä korkealta tasoltaan. Hallitus on myös toteuttamassa toimenpiteitä talouden uudistamiseksi, mikä voi edistää kasvua pitkällä aikavälillä.

MARKKINAKATSAUS

Talvimatkailussa Helsinki on osa suurempaa kiertomatkailupakettia, jossa usein mukana Lappi, Kainuu, Pietari tai Pohjoismaat. Pohjois-Suomesta löytyy muutamia ”vain ranskalaisille” suunnattuja lomakyliä, jotka ovat melko suosittuja. Lennot ovat ranskalaisille kalliita Helsingin kilpailijoihin nähden. Kuitenkin hintamielikuva Suomesta on haasteellinen, jos saavutettavuus on yhden tai useamman välilaskun kautta mahdollista. Ranskalaisten viipymä on erittäin hyvä verrattuna moniin muihin eurooppalaisiin markkinoihin.

SUOSITTELEMME

  • Myyntivierailut kohdemarkkinamaassa erityisesti matkanjärjestäjien keskuuteen 
  • Media- ja PR-tilaisuudet esim. eri messutapahtumien yhteydessä
  • Kampanjat matkanjärjestäjien ja ns. online-matkanjärjestäjien (ranskalaiset) kanssa 
  • Cross-marketing
  • Kampanjat sosiaalisessa mediassa
  • FAM- ja mediavierailut Suomessa

TOIMENPITEITÄ 2024

Teemme Ranskassa räätälöidysti toimenpiteitä lähinnä Ranskan altaan eli Suur-Pariisin alueella. Ranskassa tuotamme tapahtumana luksusmatkailuun räätälöidyn tapahtuman, joka kuitenkin on monikansallinen tilaisuus.

International Luxury Travel Market, Cannes 2024
Cannesin Palais des Festivals et des Congresissa järjestettävä International Luxury Travel Market on ainutlaatuinen tilaisuus kohdata maailman johtavat luksusmatkailutuotteiden ostajat.
Neljän päivän ajan yli 1400 VIP-ostajaa tapaa luksusmatkailutuotteiden myyjiä ympäri maailmaa: Myyjistä 41% tulee Euroopasta, 31% Amerikoista, 24% Aasiasta, Venäjältä ja IVY-maista, 4% Afrikasta ja Lähi-Idästä (vuoden 2019 tilasto). Ohjemaan mahtuu myös runsaasti verkostoitumistilaisuuksia ja koulutusseminaareja.
ILTM perustuu etukäteen sovittuihin tapaamisiin, joihin vaikuttavat niin myyjien kuin ostajienkin toiveet. Tapaamisia on korkeimmillaan 52, jokainen kestoltaan 20 minuuttia.
Ajankohta: joulukuu 2024
Paikka: Palais des Festivals et des Congres, Cannes
Hinta: 12 500 € + alv 24 %
Hinta sisältää: 4 yrityksen messuosasto (18 neliötä), rahti, ToolBoxin edustajan mukanaolo
Hinta ei sisällä: Matkakulut, ruokailut
Ilmoittautuminen: office [at] toolboxtravel.fi
Huom: Minimimäärä tilaisuuden toteuttamiseksi on 4 yritystä

Lisätietoja ja ilmoittautumiset: office [at] toolboxtravel.fi

 

Kuva: Visit Helsinki kuvapankki 

Matkailuartikkeli

Espanjalaisten matkailu Suomessa 2019, 2022 ja 2023 - tulevaisuuden odotukset

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel Consulting Oy on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox Consulting Oy
Kalaonnentie 9 B 63
FIN-02230 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä

 

Kotisivut Sivumestari