Keski-Eurooppa
Suomeen on perinteisesti tullut paljon saksalaisia matkailijoita. Tilanne ei ole muuttunut viimeisinä vuosina ja monilla matkailualueilla sekä yrityksillä onkin kontakteja ko. markkina-alueelle. Markkinointi ja myynti ovat tulleet haasteellisemmaksi tuotteistamistarpeita unohtamatta. Sveitsi on myös mielenkiintoinen markkina ja siellä on muutamia ns. ulkosuomalaisten perustamia matkatoimistoja. Itävaltaan tuotamme markkinointitoimenpiteitä räätälöidysti ja usein yhdistettynä Saksassa ja Sveitsissä toteuttaviin toimenpiteisiin.
Saksa
Saksan talous ohjaa Euroopan taloutta vielä uuteen nousuun, mikäli talouden ennusteita tarkastelee esim. yksityisen sektorin kulutuksen mukaan. Toisaalta BKT tekisi myönteisen tuloksen (+2,1 %) vuodelle 2019, ja se toimii koko Euroopan Unionin kannalta tärkeänä talouden moottorina. Inflaatiovauhti on alhainen vuonna 2019, 1,8 %-yksikköä. Työttömyys jatkaa laskuaan ollen noin 3,5 %.
Saksan suurimmat matkanjärjestäjät ovat: TUI (Wolters Reisen), Thomas Cook, REWE Touristik, alltours, Öger Tours, FTI. Kaikilla edellä olevilla matkanjärjestäjillä on omat matkatoimistot. Suomi-asiantuntijoita on noin 30. Jakeluteiden osalta matkanjärjestäjät edelleen muodostavat rakennelman huipun. Niiden alapuolella ovat matkatoimistot, online-matkatoimistot ja viime vuoden uutuutena supermarketit kuten LIDL. Näiden kolmen toimijan kautta ollaan yhteydessä suoraan kuluttajiin.
Lentoyhteyksien osalta valinnanvaraa on: Lufthansa, Finnair ja SAS. Laivayhtiöiden osalta yhteydet ovat Finlinesin varassa.
SUOSITTELEMME
- Seminaari saksankielisten markkinoiden ymmärtämiseen -> tuotekehitys
- Myyntivierailut matkanjärjestäjien ja matkatoimistojen luokse Saksassa ja Sveitsissä
- Vierailujen järjestäminen Suomessa niin medialle kuin matkatoimisto- ja matkanjärjestäjävirkailijoille
- Cross-marketing -tapahtumat
- Markkinointikampanjat
- Uutiskirjeet matkanjärjestäjille
TOIMENPITEITÄ 2020
Tuotekehitysmatka
4 päivän Site inspection-matka, joka sisältää tuotteiden arvioinnin, tuotteiden valinnan saksankielisille markkinoille, saksankielisten markkinoiden katselmuksen ja ehdotuksen räätälöidyistä markkinointitoimenpiteistä. Enintään 3 aluetta voi jakaa kustannuksen keskenään. Voidaan yhdistää palveluun “FAM Trip”
Aika: Ympäri vuoden
Hinta: 3 600€ + alv 24%
Hinta sisältää: 4 päivän site inspection-matka, joka sisältää tuotteiden arvioinnin, tuotteiden valinnan saksankielisille markkinoille, saksankielisten markkinoiden katselmuksen ja ehdotuksen räätälöidyistä markkinointitoimenpiteistä.
Hinta ei sisällä: Matkakulut, majoitus, ruokailut
FAM Trip (Vapaa-ajanmatkailu)
Voidaan yhdistää palveluun “Tuotekehitysmatka” sekä ”Näkyvyyden ja konversion kehittäminen (matkailualueille)”.
Reitti sovitaan etukäteen ohjelmaan osallistuvien yritysten kanssa. Hinta koskee korkeintaan 4 päivän tutustumismatkoja Suomeen. Pidemmistä matkoista veloitetaan lisämaksu.
Aika: Ympäri vuoden
Hinta: 1 800€ + alv 24% (vähintään 4 yrityksen osallistuminen)
Hinta sisältää: Reittisuunnittelu, kutsujen lähetys ja seuranta, matkanjohtajuus ja matkanjohtajan matkat Saksasta ensimmäiseen saapumispaikkaan Suomessa.
Hinta ei sisällä: Matkanjärjestäjien matkakulut Suomeen ja takaisin, matkakustannukset Suomessa, majoitus, ohjelma, ruokailut
Näkyvyyden ja konversion kehittäminen (matkailualueille)
Voidaan yhdistää palveluun “Tuotekehitysmatka” sekä ”FAM Trip”.
USP’n (Unique Selling Point) määritteleminen yhdessä saksankielisille markkinoille. Markkinointimateriaalin kirjallinen arviointi (printti ja verkko) saksankielisten markkinoiden näkökulmasta. Markkinointistrategian ja markkinointimateriaalin hienosäätö ja soveltaminen yhteistyössä yrityksen/matkailualueen kanssa. Enintään 3 matkailualuetta kerrallaan voi osallistua ja jakaa palvelun kustannukset.
Aika: Ympäri vuoden
Hinta: 3 600€ + alv 24%
Hinta sisältää: USP’n (Unique Selling Point) määritteleminen yhdessä saksankielisille markkinoille. Markkinointimateriaalin kirjallinen arviointi (printti ja verkko) saksankielisten markkinoiden näkökulmasta. Markkinointistrategian ja markkinointimateriaalin hienosäätö ja soveltaminen yhteistyössä yrityksen/matkailualueen kanssa.
Hinta ei sisällä: Mahdolliset matka- tai muut kustannukset
Roadshow/Workshop (MICE ja vapaa-ajanmatkustus)
Tilaisuus voi olla joko lounas- tai illallistapahtuma Saksan tai Sveitsin tärkeimmissä kaupungeissa. Vapaa-ajan matkustus ja MICE sektoreille. Odotettu osallistujamäärä: 25-30 saksalaista tai sveitsiläistä matkanjärjestäjää + ammattilehdistö.
Aika: Kevät ja syksy
Hinta:
1 100€ + alv 24 % / Saksassa
1 200 € + alv 24 % / Sveitsissä
Hinta sisältää: Järjestelyt, paikan valinta, tekniset välineet, tarjoilut tapahtuman aikana
Huom: Toteutus vaatii vähintään 7 suomalaisen yrityksen osallistumisen
Myyntikäynnit (MICE ja vapaa-ajanmatkustus)
Vähintään 3 päivän myyntikäynnit Saksassa ja/tai Sveitsissä. Enintään 3 yritystä voi jakaa kustannukset keskenään.
Hinta: 4 800€ + alv 24%
Hinta sisältää: Järjestelyt, isännöinti
Hinta ei sisällä: Osallistuvien yritysten ja isännän matkakulut
Sähköinen uutiskirje matkanjärjestäjille
Säännöllinen yhteydenpito matkailukenttään on oleellisen tärkeää hyvien suhteiden ylläpitämiseksi. Tarjoamme saksankielisille matkanjärjestäjille säännöllisesti lähetettävän sähköisen uutiskirjeen. Se sisältäää relevanttia myynti- ja markkinointitietoa alueestasi tai tuotteestasi. Suosittelemme kirjeen lähettämistä 3-4 kertaa vuodessa. Logo ja nettisivut sisällytetään. Huomioithan, että uutiskirjeen sisältö pitää toimittaa joko englanniksi tai saksaksi.
Aika: Ympäri vuoden
Hinta: 1 150€ + alv 24 %
Hinta sisältää: Käännös, stilisointi, kuvien valinta, lähettäminen, seurantaraportti
Sveitsi
Markkinoinnin kohderyhmät ovat nuoret aikuiset ja vanhemmat pariskunnat. Panostamme perhematkailuun, sillä kaikista Suomeen matkustavista sveitsiläisistä 39 % on lapsiperheitä.
Markkinointi on tuottanut enemmän tulosta saksankielisellä alueella kuin esim. italian ja ranskankielisillä alueilla. Kaikista sveitsiläisten tekemistä matkoista (yli 13 miljoonaa) n. 70 000 suuntautuu Suomeen, joka tarkoittaa n. 0.54 % markkinaosuutta. Jos näistä erottaa vapaa-ajan matkat, niin suhteet ovat yli 9 miljoonaa, 36 000 ja 0.38 %. Talvisesonki sisältää enemmän aktiviteetteja, kun taas kesällä matkaohjelma keskittyy enemmän kulttuurikohteisiin.
SUOSITTELEMME
- Myyntivierailut matkanjärjestäjien ja matkatoimistojen luokse Sveitsissä
- Media- ja PR-tapahtumat Saksassa
- Vierailujen järjestäminen Suomessa niin medialle kuin matkatoimisto- ja matkanjärjestäjävierailijoille
- Cross-marketing -tapahtumat
Yhteistyökumppanimme saksankielisillä markkinoilla:
Destination to market, Nordic Marketing GmBH
Kuva: Visit Helsingin kuvapankki
office [at] toolboxtravel.fi
Kutsu: TourEst 2021 -messut ja uutuutena digitaalinen workshop 14.5.2021
ToolBox-travel Consulting Oy on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.
ToolBox Consulting Oy
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä
Kotisivut Sivumestari