Miten yöpymiset laskevat yli 24 000 kahdessa kuukaudessa?

Julkaistu 17.5.2013

ITB 2013 -messuilla Berliinissä, luotiin varsin myönteinen matkailuvuosi 2013 Euroopalle. Kasuvauhti ei ole samaa kuin Aasiassa, mutta kuitenkin matkailun uskottaisiin kasvavan "Vanhalla Mantereella" 2%-yksikköä.

Näin optimistisesti ei ole nähtävästi todellisuus, koska mm. Helsingissä yöpymisten määrät ovat tippuneet yli 24 000 yöpymisellä jo tammi-helmikuun aikana. Tilanne näytti jo tukalalta viime vuodenkin syksyllä. WDC-vuosi ei tuntunut näkyvän ainakaan yöpymisissä. Tai sitten tilanne on ollut vieläkin huonompi jo ja WDC-vuosi pystyi 15 miljoonan euron turvin tuottamaan yöpymisiin sen hieman yli 0-tuloksen. Odotukset olivat n. 4 %-yksikön yöpymisten kasvun osalta vielä kun vuoteen lähdettiin. (Katso jutun lopussa Euroopan mittarit kaupunkilomailuun). Muu Suomihan pääsi keskimäärin tämän tavoiterajan ylitse, vaikka ei niinkään viiden kaupungin WDC-vuodessa olleetkaan mukana - ainakaan taloudellisessa mielessä. Olisikohan muun Suomen yöpymistilastot olleet vieläkin paremmat, jos Helsinginkin olisivat olleet? Todennäköisesti. 

Tämän vuoden osalta kasvavia yöpymismääriä on saatu Saksasa, Iso-Britanniasta ja Japanista. Toisaalta vuosi 2012 oli Iso-Britannian (-12,8 %) ja Saksan (-7,5 %) markkinoiden osalta melkoista alamäkeä, joten ymmärrettävästi nyt ollaan palaamassa ehkä "normaaliin" tilaan. Japanin kasvuluvut ovat myös muualla Euroopassa kasvaneet. Suomi ja Helsinki on päässyt tästä globaalista japanilaismäärien kasvusta hyötymään myös itsekin. Tutkiessaan japanilaisten määrän kasvua Euroopassa ja Suomessa näyttäisi siltä, että mm tunnetun revontulivideon lanseeraus tapahtui jo jonkin aikaa sen jälkeen, kun japanilaisten määrät alkoivat kasvamaan.

Onko odotettavissa Venäjän markkinoiden kannalta ikävä taloudellinen taantuma syksyllä kuten uumoillaan? Se jää nähtäväksi, mutta jonkinlainen saturaatiopiste tai tasanne ollaan kaiketi saavutettu - hetkiseksi - venäläisten yöymisten määrissä. Useinhan kasvu- tai laskukäyrät eivät matkailussa mene tasaisesti vaan tapahtuu aaltomaista liikettä. TAK:in selvitys Pietarin alueen matkailupotentiaalista oli häkellyttävä. Vain 25 % pietarilaisista olisi käynyt Suomessa!!?? Siis kysymys kuuluukin, mikä heitä pidättelee vielä? Viisumikäytänteitä on helpotettu, mutta myös tullut lisää kustannuksia. Saavutettavuuteenkin ollaan panostettu. Tuotteiden ja palveluiden "palveludesign" on ollut jokaisen venäläisistä kiinnostuneen huulilla.

Paljon on puhuttu uusien markkinoiden hakemisesta. Olisiko niistä pelastamaan tilannetta. Otetaan esimerkiksi vaikka Brasilia. Helsingin yöpymisissä maa saavutta +30. sijoituksen ja se tarkoittaa yöpymisten määrien olevan vajaa 6000. Samanaikaisesti kaupunkiin saapui v. 2012 yöpymisissä mitattuna yli 27 000 australialaista. Kumpaan maahan sinä yrittäjänä panostaisit? Tiedän, että hyvällä kampanjoinnilla Australiassa saatiin 10 000 - 15 000 eurolla/vuositasolla yli 10 000 yöpymisen kasvuluvut. Toimintaa ei saa jättää vain yhteen vuoteen, vaan toteutuksen piti olla pidempijaksoista. Etelä-Koreastakin tulee Helsinkiin yli 16 000 yöpymistä, Intiasta yli 26 000 suorilla lennoilla.

Myös kotimaan markkinoilla näyttää tapahtuneen hiipumista, joka tietenkin on valitettavaa. Vetovoimaisia tapahtumia piti olla Helsingin 200-vuotisjuhlallisuuksien, jääkiekon MM-kisojen, yleisurheilun EM-kilpailujen ja WDC-vuoden myötä. Kotimaisiin yöpymisiin saatiinkin 0,1 %-yksikön nousu (, kansainvälisesti jäimme tasan nollaan). Tähän ei tietenkään tulisi olla tyytyväinen, ellei halua kohdistaa keskustelua tapahtumien imagovaikutuksiin. Niitähän on tunnetusti vaikeampi mitata ja sen taakse voi nostaa minkä tahansa pienen tai isomman tapahtuman.

Joskus me hurrataan, kun joltakin markkina-alueelta saamme kasvua aikaiseksi. Silloin pitäisikin pohtia onko aikaansaannos juuri meidän toteuttamaa, vai puhutaanko laajemmasta ilmiöstä, invaasiosta. Vertailun vuoksi Tukholmassa viime vuoden yöpymisten kasvuprosentit olivat kotimaa +4 ja ulkomaa +2 %-yksikköä. Euroopassa kaupunkilomailu kasvoi viime vuonna keskimäärin 4,1 %, josta kotimaan matkailu kasvoi 1 %-yksikköä ja ulkomaan markkinoiden yöpymismäärä kasvoi 3 %-yksikköä. Lähteenä tässä on European Cities Marketing. 

Kannustaisin nyt jonkinlaiseen ryhtiliikkeeseen; analysoimaan markkinoita ja niiden merkitystä matkailuyritystenkin näkökulmasta. Olemaan myönteisen kriittisiä tapahtumamarkkinointiin ja toteuttamaan sekä imago- että tuotemarkkinointia. Keskittymään viipymän kehittämiseen matkailuvolyymin rinnalla. Hajauttamaan riskejä useampaan kansallisuuteen ja markkinoihin. Lisäämään edelleen yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyötä, mutta siten että yksityinen sektori ohjaa panostuksia. Jonkun pitää ottaa tästä vastuu ja toteuttaaa sitä kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.

 

Matkailuartikkeli

Kutsu: Matkailun Kehittämispäivä 14.6.2021

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel Consulting Oy on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox Consulting Oy
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä

 

Kotisivut Sivumestari