Virolaiset matkailijat: vertailu 2019 ja 2022 yöpymiset ja rahankäyttö

Julkaistu 2.10.2022

Teimme vertailuja virolaisten matkailijoiden yöpymisten määrissä, saapuneissa virolaisissa ja heidän rahankäytöstään. Vertailuvuosina ovat olleet ennen koronapandemiaa oleva 2019 ja nykyinen vuosi 2022 tammikuu - elokuu välisenä aikana. Toivoisimme tämän auttavan matkailuyrityksiä huomioimaan panos-tuotos -näkökulmasta vaikutuksia eri markkina-alueiden valintaan. (Muita valintakriteerejä voisivat olla viipymän pituus, volyymi, matkailusesongit, asiakassegmentit ja alueella tarjolla olevat palvelut sekä kohdemaan työntö- ja vetovoimat ja taloudelliset resurssit).

Matkailijoiden määrissä vaikuttavat ns. rekisteröityneet yöpymiset majoituskohteissa. Tästä puuttuvat päiväkävijät ja sukulaisten ja tuttavien luona yöpyneet. Todellisten virolaisten kävijöiden määrät ovat selvästi suuremmat vertailuajankohtina. 

Rahankäytön osalta on puolestaan huomioitu haastateltujen mukaisesti myös päiväkävijät ja sukulaisten sekä tuttavien luona yöpyneet. Oletettavasti tässä ovat mukana niin työ- ja vapaa-ajan matkustajat. Tämän johdosta keskimääräinen rahankäyttö on alhaisempi kuin niiden kohdalla, jos tarkastelisimme vain niitä, jotka ovat yöpyneet rekisteröityneissä majoituskohteissa. (Arviolta tulo kasvaisi vähintään 100 - 200 euroa/matkustaja jo pelkästään majoitushinnan vuoksi).

Lähteet Tilastokeskus ja TAK Oy.

Tämän pohjalta mielestämme Viron markkinoille olisi syytä panostaa huomattavasti enemmän. Yöpymismäärissä Viro on Suomen 10 suurimman matkailualueen joukossa.

Katso tästä oman matkailualueen virolaisten yöpymismäärät sekä arvio matkailukulutusvaikutuksista tarkasteluajanjaksoina. Panos-tuotos -näkökulmasta noin 3000 euron panostus pitäisi tuottaa noin 200 000 - 300 000 euron tulovaikutus matkailualueelle. Jos ei ole aikaisemmin ollut Viron markkinoilla, niin 30 % matkailutulon lisäkasvu olisi tyydyttävä ensimmäisten vuosien aikana.

 

2019

2022 (tammi-elokuu)

Yöpymiset, lkm

Rahankäyttö

Yöpymiset, lkm

Rahankäyttö

Viro

 

 

 

 

PÄÄKAUPUNKISEUTU

95 138

4 036 854€

53 535

2 668 932€

Uusimaa 2 (ei Pääkaupunkiseutua)

19 615

791 928€

7 932

401 778€

Varsinais-Suomi

17 970

748 068€

9 335

484 398€

Satakunta

2 879

139 230€

1 563

65 688€

Kymenlaakso

4 926

258 978€

1 745

100 470€

Etelä-Pohjanmaa

4 317

116 484€

2 183

63 444€

Pohjanmaa

2 629

196 488€

1 546

69 258€

Keski-Pohjanmaa

1 479

36 414€

635

20 298€

Pohjois-Pohjanmaa (ei Kuusamoa)

6 862

363 732€

4 029

174 012€

Ahvenanmaa

5 751

330 174€

4 233

169 320€

Kanta-Häme

1 699

90 270€

1 038

49 266€

Pirkanmaa

14 469

677 994€

8 539

359 856€

Päijät-Häme

8 707

270 708€

2 986

118 422€

Etelä-Karjala

4 799

151 674€

2 101

67 014€

Etelä-Savo

8 049

167 586€

2 088

106 692€

Pohjois-Savo

5 547

219 810€

3 158

121 380€

Pohjois-Karjala

2 941

86 394€

1 212

60 078€

Keski-Suomi

17 330

622 914€

10 485

396 372€

Kainuu

2 713

74 256€

2 121

42 228€

Kuusamo

2 692

107 508€

1 629

62 118€

Lappi

12 595

434 724€

7 475

328 032€

Jos olet kiinnostunut Viron matkailumarkkinoista tutustu tarjontaamme tällä sivustolla. Polku: Markkinointi, Baltia.

Lisätietoa: Kari Halonen, kari.halonen [at] toolboxtravel.fi  

Matkailuartikkeli

SMAL-tiedote 2.12.2022: Matkapakettien tulevaisuus vaakalaudalla

Lue koko artikkeli

ToolBox-travel Consulting Oy on erikoistunut palvelu- ja matkailuyritysten sekä matkailualueiden toimintaedellytysten parantamiseen. Painopiste kaikessa toiminnassa on kansainvälisyys ja kehittyminen.

 

ToolBox Consulting Oy
Maininkitie 2 C 22
FIN-02320 Espoo Finland
Puh. +358 50 375 1328
office [at] toolboxtravel.fi
» Katso tarkemmat yhteystiedot täältä

 

Kotisivut Sivumestari